‘Bedrijven profiteren onvoldoende van ERP-vernieuwingen’
Ondernemingen kijken nog nauwelijks naar de meerwaarde die met het gebruik van innovatieve toepassingen, zoals cloudoplossingen en in-memory-technieken gerealiseerd kan worden.
Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar de wijze waarop SAP-gebruikers omgaan met vernieuwingen die de ERP-software te bieden heeft. Van de onderzochte bedrijven geeft de helft van de ondernemingen aan dat zij niet van plan zijn om de komende jaren hun innovatieve vermogen aan te wenden om nieuwe toepassingen te gaan gebruiken. ‘Disruptieve technologieën, zoals S/4 Hana, SAP in de Cloud en in mindere mate ook de integratie van sociale media in de ERP-systemen, worden door de onderzochte bedrijven zeker als relevant beschouwd voor het stimuleren van de noodzakelijke veranderingen binnen de onderneming’, constateert Gerben de Roest, partner bij KPMG. ‘Toch heeft niet meer dan een handvol bedrijven een duidelijk beeld van de werkelijke waarde die deze nieuwe toepassingen hebben en de middelen die nodig zijn om ze te kunnen ondersteunen.’
Veilig stellen van eerdere investeringen
Uit onderzoek van KPMG blijkt dat de investeringen die bedrijven de komende jaren in hun ERP-landschap zullen doen er vooral op gericht zijn om het maximale rendement uit de huidige toepassingen te halen. De Roest: ‘De nadruk ligt dus vooral op het veilig stellen van de investeringen die in het verleden zijn gedaan, terwijl er een potentieel onbenut blijft om meerwaarde uit ERP te halen. Als we kijken naar de agenda voor de komende drie tot vijf jaar dan zien we dat vooral aandacht wordt besteed aan traditionele doelstellingen, zoals het optimaliseren van het bestaande ERP-landschap en een betere beheersing van de belangrijkste data en processen in de ERP-systemen. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat het voor veel bedrijven een enorme uitdaging is om een nieuwe technologie te introduceren in een grootschalige en complexe ERP-omgeving, en er om die reden afstand van te bewaren. Bovendien is de ervaring van veel bedrijven dat het realiseren van maatwerk en het integreren van systemen steeds complexer wordt. Ondernemingen hebben hier alleen al de handen vol aan. Hierdoor wordt ook de innovatie van de ERP-omgeving beperkt en daarmee het maximaal rendement van de ERP-omgeving voor de organisatie beperkt. Het wekt dan ook geen verbazing dat 75% van de onderzochte bedrijven een her-implementatie van haar ERP-systeem heeft overwogen of zelfs heeft uitgevoerd om bestaande complexiteit te reduceren.’
Vinden van de juiste balans
Volgens De Roest is het voor de bedrijven de komende jaren de belangrijkste uitdaging om een juiste balans te vinden tussen het enerzijds optimaliseren en simplificeren van bestaande ERP- landschappen en anderzijds het op het juiste moment toepassen van nieuwe technologieën. De Roest: ‘Voor veel bedrijven zal de waarde van IT in het algemeen, en ERP in het bijzonder, worden bepaald door de timing en effectieve adoptie van de nieuwe toepassingen. Dit is niet eenvoudig en met één simpel antwoord af te doen, omdat technologische ontwikkelingen, denk hierbij aan IT megatrends zoals digitalisering, social media, big data, cloud, mobility en apps, in volle gang zijn en elkaar in rap tempo opvolgen. ERP-software dat traditioneel de backoffice-processen ondersteunt, volgt deze IT megatrends ook waarbij de ERP-functionaliteiten worden uitgebreid ter ondersteuning van de front-office en ‘client facing’-processen. Bovendien veranderen bedrijfsmodellen van organisaties én de wijze waarop organisaties klanten en consumenten benaderen (digitalisering) ook sneller dan voorheen en moet een dergelijke keuze ook nog eens ‘sustainable’ zijn zodat hier voor het komende decennium een degelijke fundering ligt. Mijn advies aan organisaties is om te focussen op het reduceren van complexiteit van de bestaande ERP-omgevingen, waardoor de kosten voor de ERP-operatie verlagen en er ruimte komt voor innovatie en het inpassen van nieuwe technologieën op basis van een gedegen ERP-plan. Mits juist toegepast zal de waarde van ERP voor organisaties alsmaar toenemen.’