Bedrijven nog niet klaar voor invoering CSRD
Het onderzoek bevestigt dat duurzaamheid een topprioriteit is voor bedrijven, waarbij zestig procent de zorgen over het klimaat als belangrijkste drijfveer noemt. Ze zien het daarnaast als een belangrijk onderwerp om zich te profileren richting klanten.
Bijna de helft zegt daarnaast gemotiveerd te zijn door de wens om te besparen op energiekosten. 44 procent wil voldoen aan de CSRD-normen omdat het nu eenmaal wetgeving betreft.
Het overstappen van elektrificatie en digitalisering wordt door ruim driekwart van de bedrijven gezien als bewezen en effectieve manieren om het energieverbruik en de CO2-uitstoot te verminderen.
Hoewel bedrijven vooral zichzelf verantwoordelijk houden om duurzamer te worden, geven ze aan dat de overheid meer kan doen om hen te ondersteunen. Zo is driekwart van de Nederlandse bedrijven voorstander van het standaardiseren van wet- en regelgeving in Europa, terwijl 72 graag meer kennisdeling ziet.
Energiekosten zijn een grote zorg voor Nederlandse bedrijven. Het onderzoek wijst uit dat de energierekening van bedrijven vorig jaar gemiddeld met 18,3 procent is gestegen. Voor meer dan de helft van de ondervraagden heeft dit geleid tot een versnelling van duurzaamheidsgerichte activiteiten. Veel bedrijven houden rekening met hoge en zelfs stijgende energietarieven.
[avg-advertorial slug=”goed-voorbereid-aan-de-slag-met-de-implementatie-van-csrd”]