Bedrijven vrezen financiële schade door grenscontroles

Een uur wachttijd voor een vrachtwagen kost honderd euro.

De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) waarschuwt voor economische schade door de plotselinge invoering van grenscontroles tussen Nederland en Duitsland. Die maatregel heeft Nederlandse bedrijven “volledig verrast”, aldus de DNHK, het zakennetwerk waar meer dan 1500 Duitse en Nederlandse bedrijven bij zijn aangesloten.

  • Ondernemers vrezen schade door grenscontroles aan de Duitse grens
  • Een uur wachttijd kost per vrachtwagen 100 euro
  • Versproducten zijn de klos bij vertragingen aan de grens
  • Het Nederlands – Duitse handelsvolume bedroeg vorig jaar 215 miljard euro

Het is nog niet duidelijk in welke mate Duitsland de grenscontroles wil uitvoeren, maar “feit is dat ze ondernemers niet alleen tijd, maar ook geld kosten en de toeleveringsketens verstoren”. Dat zal vooral versproducten zoals zuivel en bloemen raken, vreest de DNHK. Elke dag passeren ongeveer 100.000 vrachtwagens de Duits-Nederlandse grens, meldt de DNHK op basis van Duitse tolstatistieken. Een uur wachttijd kost volgens TLN 100 euro per vrachtwagen, zei die ondernemersorganisatie eerder deze week.

Minister Barry Madlener (Infrastructuur) verwacht dat Duitse grenscontroles wel “wat overlast” zal veroorzaken op de weg. “Het is niet anders.” Wel denkt hij dat de overlast zal meevallen, omdat de Duitsers steekproefsgewijs zullen controleren.

Vanaf komende maandag wil Duitsland paspoortcontroles invoeren aan alle Duitse buitengrenzen, inclusief de 567 kilometer lange Duits-Nederlandse grens. “Wij hebben begrip voor de discussie in Duitsland, maar feit is dat open grenzen een belangrijke Europese verworvenheid zijn en essentieel voor de welvaart”, aldus DNHK.

Het kan maandag druk zijn op wegen richting Duitsland, verwacht de ANWB. Vanaf die dag voert Duitsland grenscontroles in om terroristen en illegale migranten te kunnen weren, zo maakte het land eerder bekend.

Steekproefcontroles op langeafstandstransporten kunnen de schade verzachten, volgens de DNHK. Ook oppert die de invoering van Green Lanes waardoor goederenvervoer vrij over de grens kan, zoals tijdens de coronacrisis.

(tekst loop door onder het blok)

Als toonaangevende bron voor accountantnieuws, strategieën en inzichten in finance en accountancy, helpt accountantweek.nl accountants, controllers en hoger financieel management om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de heldere, korte en makkelijk leesbare nieuwsbrief van Accountantweek voor een overzicht van al het relevante nieuws, alle unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en belangrijkste meningen of volg ons op Linkedin.

Doordat Duitsland de belangrijkste exportmarkt is voor Nederland, lopen bedrijven uit ons land schade op bij grenscontroles, verwacht de DNHK. Het handelsvolume tussen de twee landen bedroeg vorig jaar 215 miljard euro.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) laat weten dat er niet meer duidelijk is over de grenscontroles dan eerder deze week. “Het is echt even afwachten. Je kan er ook niet op inspelen, omdat we domweg niet weten of ze doorgaan, hoe dan en hoe streng ze zijn. Het is uitermate vervelend voor ondernemers”, zegt een woordvoerder.

De brancheorganisatie gaf eerder aan zich grote zorgen te maken en te vrezen voor aanzienlijke economische en sociale schade, omdat producten niet op tijd aankomen, handelsstromen in de war geschopt worden en de planning van transportbedrijven ernstig verstoord raakt.

Groei in de eurozone, maar niet in Duitsland

Gerelateerde artikelen