Bedrijfscultuur, te weinig geld en te weinig verstand van zaken hinderen ontwikkeling digitale diensten door overheden
Deloitte ondervroeg ruim 400 digitaliserende ambtenaren in het VK waarom het overheden maar niet echt lukt om digitale diensten te ontwikkelen.
it een rondvraag onder Britse rijks- en gemeenteambtenaren, de politie, de NHS en opleiders blijkt dat de belangrijkste redenen zijn: overheidsinstellingen hebben niet genoeg kennis in huis, ze zijn niet in staat of bereid om echt te investeren en de bedrijfscultuur is er niet naar.
Zo erkent 86% van de respondenten dat het belangrijk is om burgers te betrekken bij het design van digitale loketten – slechts 12% doet dat ook. Nog niet de helft denkt dat er iemand in de organisatie is die dat zou kunnen, gebruikers om input vragen bij ontwerp en ontwikkeling van digitale diensten.
89% zegt dat het bij digitalisering vooral om kostenbesparing gaat ; maar slechts een op de drie deelnemers durft te stellen dat er meer geld beschikbaar komt om te innoveren, en nog minder is van oordeel dat dat niet nodig zou zijn.
Driekwart stelt dat hun organisatie de juiste skills mist, en een op de drie denkt dat hun management beseft waar het om en over gaat. Aanbestedingsperikelen ervaart 83%, terwijl 75% denkt niet zonder externe hulp iets te kunnen realiseren.
Joel Bellman, public sector digital partner at Deloitte, waarschuwt dat naarmate burgers steeds meer rekenen op excellente dienstverlening via internet de bereidheid om ouderwetse stroperige diensten te accepteren van (semi) overheden snel zal afnemen.
Dat geldt natuurlijk ook voor klanten, die zich nog steeds een keer per jaar met dozen bonnen en papieren bankafrekeningen naar hun accuntant moeten slepen!