BDO: middelgrote bouwondernemingen presteren financieel beter
Waar met name onderaannemers en toeleveranciers goed scoren, pakt het voor aannemingsbedrijven en projectontwikkelaars financieel minder goed uit. Klantgericht werken is de belangrijkste factor voor succesvol ondernemerschap in de bouwbranche. Het advies: investeer zowel in personeel als innovatie en ga klantgericht te werk.
Het onderzoek van BDO richt zich op negen onderdelen van de bedrijfsvoering die volgens wetenschappelijk onderzoek bepalend zijn voor de prestaties van ondernemingen. Goed scorende ondernemingen binnen de bouwbranche besteden significant meer aandacht aan klantgerichtheid, personeelsmanagement, procesbeheersing, strategie en innovatie dan hun concullega’s die minder rendement wisten te behalen. Dat toont aan dat focus op bovengenoemde succesfactoren leidt tot betere bedrijfsresultaten.
Middelgrote bedrijven scoren beter
Opvallend is dat middelgrote bedrijven (25 miljoen tot 75 miljoen euro omzet) beter presteren dan kleine (<25 miljoen euro omzet) en grote (>75 miljoen euro omzet) bouwondernemingen. Een grotere omvang betekent immers meer inkoop- en efficiencyvoordelen, maar boven een bepaalde omvang stopt dit positieve verband en gaan mechanismen met een negatieve impact klaarblijkelijk een belangrijkere rol spelen. Hoewel de oorzaken daarvan in dit onderzoek niet aan bod kwamen, weten de bouwexperts bij BDO dat grotere ondernemingen meer risico’s lopen. ‘Onder andere op het gebied van bouwtechnieken, contractafspraken en tijdsplanning. Een kink in de kabel bij een groot en complex project leidt al snel tot een fors verlies. Daarnaast betekent een groot productieapparaat simpelweg dat meer omzet moet worden binnengehaald om alle medewerkers aan het werk te houden’, stelt Michiel Wijnans, één van de onderzoekers en verbonden aan de BDO Branchegroep Bouw.
Onderaannemers en toeleveranciers presteren het beste
Kijkend naar de diverse deelsectoren blijkt dat onderaannemers en toeleveranciers over het algemeen financieel beter scoren dan hun collega’s van aannemingsbedrijven en projectontwikkelaars. ‘Aannemingsbedrijven hebben de afgelopen jaren het meest te lijden gehad van dalende winstmarges en de onbalans tussen projectrisico’s en risicovergoedingen’, legt mede-onderzoeker Gertjan Roest uit, eveneens lid van de BDO Branchegroep Bouw. ‘Projectontwikkelaars op hun beurt zijn zwaar getroffen door de daling van het aantal ontwikkelde nieuwbouwwoningen, de lagere waarde van grondposities en de aangescherpte financieringseisen voor kopers.’
Kernuitdagingen en aanbevelingen
Ondanks het ingezette herstel staat de bouwsector volgens de onderzoekers voor een aantal kernuitdagingen. Aanhoudende margedruk belemmert de innovatie die nodig is voor bestaansrecht op de lange termijn. Ook heeft de prijsdruk een negatief effect op personeelsmanagement, wat vervolgens weer een negatief effect heeft op klantgerichtheid. Daarnaast moeten ondernemingen hun onderscheidend vermogen richting opdrachtgevers vergroten en samenwerkingen aangaan. Het advies van de onderzoekers luidt dan ook: investeer in personeel en innovatieve ideeën en ga klantgericht te werk. Daarnaast is het van belang dat er een transitie plaatsvindt van innovatie van bouwprocessen (intern) naar innovatie van klantpropositie (extern). Tot slot stelt Wijnans: ‘Het is belangrijk dat bouwondernemingen een visie hebben op waar de markt heen gaat, welke rol zij daarin spelen en op welke wijze zij hun toegevoegde waarde kunnen blijven behouden.’