Bank die te gul is voor klanten gaat op de bon

Santander won te weinig informatie in over de financiële situatie van de klant.

Een onderdeel van de bank Santander moet een boete van 3,7 miljoen euro betalen omdat consumenten “onverantwoorde” leningen kregen. Volgens de Autoriteit Financiële Markten (AFM), die de boete oplegt, hadden particuliere klanten in de financiële problemen kunnen komen door te hoge leningen die ze konden afsluiten bij Santander Consumer Finance.

  • De Spaanse bank Santander heeft in Nederland onvoldoende informatie ingewonnen van klanten
  • Het risico was daarom groot dat klanten in financiële moeilijkheden konden komen
  • Vier van de tien dossiers waren in dit opzicht niet in orde
  • Een voorganger van de bank ging vijf jaar geleden ook al in de fout

Kredietverstrekkers moeten van de wet voldoende informatie inwinnen over de financiële situatie van klanten voordat zij geld kunnen lenen. Dat moet voorkomen dat banken hun klanten opzadelen met te hoge financiële lasten bij het aflossen van de lening.

De AFM stelt na een steekproef bij Santander dat de van oorsprong Spaanse bank hiermee de fout inging. Bij vier van de tien onderzochte dossiers won de bank te weinig informatie in over de financiële situatie van de klant. Volgens de toezichthouder waren de leningen bij vijf van de tien onderzochte klantdossiers onverantwoord.

In 2019 maakte de voorganger van Santander Consumer Finance zich volgens de AFM ook al schuldig aan onverantwoorde kredietverstrekking. Daarom is de boete extra hoog uitgevallen.

Steeds meer bedrijven worstelen met werkkapitaal

Gerelateerde artikelen