Autoverzekeraar Admiral analyseert Facebookpagina’s van jonge chauffeurs

Met behulp van 'insurtech' en analytics denken zij te kunnen beoordelen wat voor type chauffeur een nieuwe verzekering aanvraagt.

Verzekeraars ontdekken niet alleen het Internet-of-Things, door op basis van gegevens over het rijgedrag zogenaamde ‘user based insurance’ te bieden – blijkbaar onderzoeken ze ook wat voor vlees ze in de kuip hebben, wanneer iemand die pas kort zijn rijbewijs heeft een verzekering aanvraagt.

De Britse verzekeraar Admiral komt er in elk geval rond voor uit: zij analyseren het karakter (en resulterend rijgedrag) van de aanvrager op basis van stijl en inhoud van hun facebook-pagina’s en andere social media. Zo schijnt het melden van het gebruik van ‘accounting apps’ ook van (ongetwijfeld positieve) invloed te zijn!

Admiral zegt een algoritme ontwikkeld te hebben, dat hen in staat stelt op basis van social-media gegevens de rijstijl  te voorspellen. En daarmee helpt de verzekeraar de jonge chauffeurs, natuurlijk: “Want die hebben vaak nog geen geschiedenis in de systemen van verzekeraars, en nog geen no-claim percentages, en dat is niet eerlijk!”

Inderdaad zien de meeste verzekeraars jonge chauffeurs met weinig ervaring en roekeloos weekendgedrag als ‘high risk’ en laten dezen dan ook een relatief hoge premie betalen. Maar, aldus Admiral, daardoor lijden de goeden onder de slechten. Geef ons vrijwillig ruim toegang tot veel persoonlijke gegevens, en we kunnen misschien wel een lagere premie rekenen!

De ‘opt-inners’ krijgen meteen een korting van 15% aangeboden.

Britse privacy-bewakers zijn geschokt. “Die jongens en meisjes geven persoonlijke informatie weg zonder te weten wat Admiral daar allemaal mee gaat doen! En serieus – je rijstijl afleiden uit je Facebookposts?!?”

sky.com

Gerelateerde artikelen