‘Automobilist duurste uit in Nederland’
Het is voor het eerst dat alle kostenelementen van een auto op internationaal niveau zo gedetailleerd in kaart zijn gebracht. LeasePlan putte voor de CarCost Index uit haar kennis en ervaring van haar eigen wagenpark. Uit het onderzoek blijkt dat een benzineauto in Nederland gemiddeld 660 euro per maand kost; een dieselauto maandelijks 805. In Duitsland liggen de maandlasten gemiddeld tussen de 418 euro (benzine) en 454 euro (diesel). Dit is vergelijkbaar met een land als Tsjechië (406 euro/455 euro). Nederland torent met deze gemiddelde bedragen ook uit boven het Verenigd Koninkrijk (600/630) en Zweden (582/576).
De jaarlijkse LeasePlan CarCost Index is een overzicht van de totale kostenelementen van een auto, en is gebaseerd op de totale kosten van een auto in het C-segment (20.000 km/jr, op basis van drie jaar). Per land is onder meer gekeken naar aanschafprijs, afschrijving, kosten voor reparatie en onderhoud, belasting- en brandstofkosten. Uit de studie blijkt dat een automobilist relatief weinig invloed uit kan oefenen op een groot deel van de kosten (70%), zoals afschrijving en belastingen. Afschrijving vormt de grootste vaste kostenpost (36%).
Martijn Versteegen, Marketing Directeur van LeasePlan Nederland: "Er wordt vaak gezegd dat Nederland in vergelijking met andere Europese landen relatief duur is voor automobilisten. Echter, onderzoek dat deze vermoedens bevestigt, ontbrak vooralsnog. Om hier uitspraken over te kunnen doen, moet je als speler de markten goed kennen, en inzicht hebben in onder meer verschillen in regelgeving. De totale kosten tegen elkaar afzetten gaat verder dan het vergelijken van alleen de aanschafwaarde, brandstofkosten of een belastingtarief. Niet voor niets adviseren wij automobilisten ook altijd naar het totaalplaatje te kijken, wanneer ze een auto willen kopen of leasen."
Fiscale regelgeving sturend in hoogte brandstofkosten
Binnen Europa zijn de brandstofkosten het hoogst in Italië. Dit komt vooral door het hoge BTW-tarief dat is ingesteld in verband met de economische crisis. Zwitserland is een nadrukkelijke uitschieter als het gaat om dieselauto’s. In dit land hanteert de regering al jaren aanvullende belastingen op deze brandstofsoort vanwege de hogere uitstoot van NOx en fijnstof. In Nederland ligt de prijs van een liter diesel juist significant lager dan de prijs van een liter benzine.