‘And now, we wait …’
Kent u ‘m nog, die reclame van een niet nader te noemen biermerk? Ze zetten met succes een robot op de maan op zoek naar leven, die transformeert in een bar. Alles wat ze dan nog hoeven te doen, is wachten tot de aliens op hen af komen rennen. Ik zie veel accountantskantoren een soortgelijke strategie hanteren als het op werving aankomt. Ze lanceren een vacaturetekst via verschillende (social media) kanalen. En dan, dan begint het Grote Wachten. Zonde van de tijd, want er kan én moet een stuk meer gebeuren om talent te trekken tegenwoordig.
Communiceer het hele jaar door
Logisch dat een kantoor een vacature uitzet als ze een nieuwe collega zoeken. Eerder schreef ik al over het belang en de kenmerken van een wervende vacaturetekst. Het is alleen wel een wat reactieve manier van communiceren. Je wacht totdat het ‘vijf voor twaalf’ is en gaat dan op zoek. Slimme accountantskantoren zijn proactief en het hele jaar door bezig met hun imago als werkgever. Dus ook als ze geen vacatures hebben. Het doel: tussen de oren van die talenten komen. Zodat áls ze op zoek gaan, uw kantoornaam spontaan boven komt borrelen.
Als u niet op Google te vinden bent, bestaat u niet
Actief communiceren over uw kantoor als potentiële werkgever dus. Maar waar? De tijden dat advertenties in landelijke of regionale bladen het verschil maakten, liggen ver achter ons. Online, daar moet u zijn. Denk bijvoorbeeld eens aan het volgende:
- Werken-bij-website. Een investering om te maken en bij te houden, maar ze werken. Echt.
- Vindbaarheid via zoekmachines optimaliseren (SEO).
- Blogs schrijven en delen via de eigen website, social media en relevante andere sites (goed voor de link building).
- Een bedrijfspagina op relevante social media. Vergeet niet ze ook echt bij te houden.
Vergeet ook de oude, vertrouwde netwerken niet
Alle resultaten van online zichtbaarheid ten spijt, geloof ik minstens zo sterk ik de kracht van het offline netwerken. Denk aan zichtbaarheid van uw kantoor op universiteiten en hogescholen (al eens gastdocent geweest?). En voor de zoektocht naar die meer ervaren talenten: Op welke netwerkevenementen en -borrels lopen die rond? Een perfecte kans voor een informeel gesprek en het stellen van de vraag ‘hoe goed ze nog op hun plek zitten’. En vergeet ook de huidige collega’s niet Ze zijn de beste ambassadeurs en dat wordt lang niet altijd optimaal benut door kantoren.
Online en offline zichtbaar, het hele jaar door
Wilt u als kantoor echt tussen de oren van die talenten komen, dan vraagt dat een langetermijninvestering. Begin daar dus zo snel mogelijk mee. Het duurt immers even voor u kunt oogsten. De sleutelwoorden: Online en offline zichtbaar zijn. Het hele jaar door. Zodat die onderscheidende vacaturetekst waarvoor u aandacht wilt, ook echt een groot bereik krijgt.
[Saskia Kerkhof werkt als adviseur en trainer bij Client Matters. Zij helpt onder meer accountantskantoren om hun geschreven en gesproken klantcommunicatie duidelijker en klantvriendelijker te maken. Daarnaast adviseren zij en haar vennoot namens Succes met je Sollicitatie werkgevers en werkzoekenden hoe ze zich onderscheiden op de arbeidsmarkt. Accountantskantoren vragen hen regelmatig advies over employer branding. Meer weten? Kijk op http://www.succesmetjesollicitatie.nl/.]