AmCham: ‘Starbucks-uitspraak schaadt Nederlands vestigingsklimaat’

Het negatieve oordeel van Brussel over de belastingdeal tussen Starbucks en de fiscus, kan ‘grote negatieve gevolgen' hebben voor het Nederlandse vestigingsklimaat, zo stelt de Amerikaanse Kamer van Koophandel in Nederland (AmCham). De organisatie roept de Nederlandse regering op bezwaar aan te tekenen.

De Europese Commissie is van mening dat Nederland Starbucks heeft bevoordeeld door de winst van Starbucks Manufacturing BV te laag vast te stellen. De Commissie verwerpt de door de Nederlandse Belastingdienst gehanteerde transfer pricing methode als zijnde kunstmatig en complex. De Commissie stelt dat bij het bepalen van de interne verrekenprijs gebruik gemaakt zou moeten worden van marktprijzen (CUP-methode). Omdat bij Starbucks echter de zogenaamde TNMM-methode is gehanteerd, is er volgens de Commissie sprake van een selectief voordeel voor Starbucks.

De Amerikaanse Kamer van Koophandel in Nederland, AmCham, is zeer bezorgd over deze ontwikkeling. ‘OECD-regels voor het vaststellen van interne verrekenprijzen vormen een internationale norm waardoor dubbele belasting in belangrijke mate wordt voorkomen. Deze regels schrijven voor dat elke transactie op basis van de meest geschikte verrekenprijsmethode wordt beoordeeld. De TNMM methode kan goed worden toegepast voor het vaststellen van een zakelijke beloning voor productieactiviteiten, zoals bij de Nederlandse koffiebranderij van Starbucks Manufacturing BV en wordt internationaal veel gebruik,’ aldus AmCham.

‘Deze uitspraak is ontluisterend,’ zegt Arjan van der Linde, voorzitter van het AmCham Tax Committee en fiscaal woordvoerder van AmCham. ‘Door de OECD-regels af te doen als kunstmatig en complex en deze naast zich neer te leggen, creëert de Europese Commissie grote onzekerheid over de fiscale gevolgen voor buitenlandse investeringen in Nederland. Dit heeft een direct effect op nieuwe investeringen en toekomstige werkgelegenheid. Onzekerheid over zo’n wezenlijke component van een investering is voor veel bedrijven onacceptabel.’

Van der Linde wijst ook op de expertise van de Nederlandse fiscus: ‘De Nederlandse Belastingdienst heeft jarenlang ervaring met de OECD-regels en gaat immer grondig te werk bij het behandelen van verrekenprijsverzoeken. Er is zelfs een aparte APA-praktijk voor. Daar komt bij dat de Belastingdienst consistent is in haar aanpak, met allerhande coördinatie- en kennisgroepen die over de schouder van de inspecteur meekijken. Deze gedegen manier van werken kan niet zomaar terzijde worden geschoven.’

AmCham roept de Nederlandse regering op om bezwaar te maken tegen de beslissing van de Europese Commissie. Om tussentijds onzekerheid over de toepassing van de OECD-regels in Nederland te voorkomen, roept AmCham de Nederlandse regering bovendien op om direct in dialoog met de Europese Commissie te treden. Van der Linde: ‘Uitgangspunt moet zijn dat de Commissie zich committeert aan harmonisatie van directe belastingen binnen de EU op basis van een anti-BEPS-richtlijn en niet via een ontwrichtende eigen interpretatie van de wereldwijd geaccepteerde OECD-regels.’

Gerelateerde artikelen