‘Als je geen data hebt, kun je je bedrijf wel opheffen’
Alleen al Alphabeth (het moederbedrijf van Google) weet precies wat we de hele dag doen: met hun Nest (de thermostaat thuis) weten het bedrijf wanneer we opstaan en thuiskomen, met hun zoekmachine wat we willen weten, met Maps (en straks hun autonome auto) hoe we reizen, Agenda kent onze afspraken, met Photo’s bewaart het bedrijf alle mooiste momenten van ons leven, met Drive wat we willen bewaren, luistert met de Android-telefoon mee met gesprekken en weet welke filmpjes we kijken op YouTube.
Data krijgen andere betekenis
Die onderlinge verbondenheid van devices heet internet of things, legde Van Kranenburg uit: “We komen steeds meer in een virtuele wereld. Analoge dingen zijn geen analoge dingen meer, omdat ze door verbondenheid met andere objecten en data een andere betekenis krijgen, een interpretatie van het analoge onderwerp.” Die verbondenheid neem alleen maar toe door de introductie van 5G over twee à drie jaar: de snelheid en hoeveelheden mobiele data-overdracht zullen met de factor twintig tot dertig toenemen.
[avg-advertorial slug=”haal-rendement-uit-je-it-investeringen”]
Voor bedrijven is deze individualisering cruciaal. Omdat bedrijven en organisaties steeds meer weten wie we zijn, zullen ze met strak toegesneden persoonlijke oplossingen komen. Van Kranenburg wees met name op gepersonaliseerde aanbiedingen: het juiste product op het juiste moment met de juiste prijs. Vooral dat laatste is belangrijk, want bedrijven kunnen hiermee per persoon een optimumprijs berekenen, wat voor een hogere marge en omzet zorgt.
'Dynamic pricing is de toekomst'
Op bescheiden schaal vindt dat al plaats bij webshops, met name met het gebied van reizen: de prijs van een vliegticket of hotelkamer hangt nu al af van het moment in het seizoen, moment van de dag of week, je clickgedrag en land van je IP-adres. Van Kranenburg: “Dynamic Pricing betekent dat we binnenkort allemaal een andere prijs voor een dienst of product betalen. Die prijs wordt bepaald door je identiteit. In de supermarkt zie je over drie à vijf jaar geen prijskaartjes meer.” De data op je chipkaart bepalen dan de hoogte van je kassabon.
Lees ook: Internet of Things – De wereld ondergaat een metamorfose
Dat betekent dat bedrijven ervoor moeten zorgen dat ze een goede relatie met hun klanten hebben: anders geven die je geen data. “Want waarom zouden klanten gegevens afstaan als ze je bedrijf niet kennen of waarderen?”, stelt Van Kranenburg: “Als bedrijf in de toekomst succes wil hebben, moet je data hebben. Als je die niet hebt, kun je je bedrijf wel opheffen.”