‘Als accountant mag je je klanten uitdagen om na te denken over de toekomst’

In de vijfde aflevering van het programma ‘Marco op de koffie’ op Novak Accountant TV spreekt Novak-voorzitter Marco Moling met BOVAG-voorzitter Bertho Eckhardt. BOVAG, een van de bekendste brancheorganisaties en keurmerken in Nederland, vertegenwoordigt ruim 9.000 ondernemers in de mobiliteitsbranche.

Veel BOVAG-leden zijn werkzaam in het midden- en kleinbedrijf en doen zaken met een mkb-accountant. Bertho Eckhardt, zelf ook ondernemer, geeft aan dat BOVAG-leden vooral behoefte hebben aan een actieve accountant, die niet alleen historische informatie vastlegt maar ook als adviseur en regisseur optreedt. “Als accountant mag je je klanten uitdagen om na te denken over de toekomst”, vertelt Eckhardt. “Wat is jouw strategie voor de komende jaren? Wat betekent dat? Welke investeringen brengt dat met zich mee? Doe je dat op deze locatie? Doe je dat met deze mensen? En doe je dat met deze propositie in de markt?”

Om de rol van adviseur optimaal in te vullen is oprechte interesse van de accountant in de ondernemer van essentieel belang. “Vraag aan de klant waar de ondernemer als bedrijf naar toe wil, maar ook als persoon”, aldus Eckhardt. “Vraag ook aan de ondernemer wat hij van je dienstverlening vond”, adviseert Eckhardt de mkb-accountant. Deze antwoorden kunnen de accountant verder helpen om zijn of haar dienstverlening te verbeteren.

De accountant kan ook meerwaarde bieden door ondernemers met elkaar in contact te brengen. “Met de klantengroep die je bedient heb je een netwerk in handen. Dat netwerk moet je laten werken voor elkaar. Dat betekent dat je ondernemers met elkaar kunt verbinden rondom thematieken die jij ziet als accountant en zo ondernemers op een andere manier helpen in hun ondernemerschap. Dan heb je een heel belangrijke functie in te vullen, wat je ook een onderscheidend vermogen kan geven in de markt”, aldus Eckhardt.

Bekijk de vijfde aflevering van ‘Marco op de koffie’.

Gerelateerde artikelen