Alle seinen kleuren donkerrood voor industrie

Malaise bij ASML en Duitse auto-industrie dreunt door in de hele sector.

De bedrijfsomstandigheden in de Nederlandse industrie kenden afgelopen maand de grootste verslechtering tot nu toe dit jaar. Volgens nieuwe cijfers van de Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement (Nevi) daalde zowel de productieomvang als het aantal nieuwe orders in grotere mate.

  • De schaal voor bedrijvigheid is gedaald van 48,2 naar 47
  • Dat is de grootste verslechtering dit jaar
  • Bedrijven snijden in inkoop, voorraad en personeel
  • Het vertrouwen van producenten loopt alsmaar verder terug

Als gevolg hiervan brachten de bedrijven hun inkoopactiviteiten, voorraadniveaus en personeelsbestanden verder terug.

De inkoopmanagersindex van Nevi, die de bedrijvigheid weerspiegelt, daalde van 48,2 in september naar 47,0 in oktober, wat wijst op een verdere verslechtering van de bedrijfsomstandigheden in de Nederlandse productiesector. Bij een stand van 50 of meer is er sprake van groei, daaronder gaat het om krimp van de industriële activiteit.

Volgens Albert Jan Swart, sectoreconoom industrie bij ABN AMRO, heeft de afname te maken met een matte vraag. “In de afgelopen maanden bleek al uit de Nevi Inkoopmanagersindex dat het herstel in het tweede kwartaal dit najaar niet doorzet”, stelt hij in een toelichting.

Swart wijst erop dat een groot bedrijf als ASML heeft aangegeven dat groeiende vraag naar zijn chipmachines pas volgend jaar te verwachten is. “Voor tientallen Nederlandse bedrijven is ASML de belangrijkste klant. Ook de malaise in de Duitse auto-industrie, waaronder Volkswagen, heeft een negatieve uitwerking op de Nederlandse industrie.” (tekst loopt door onder het blok)

De groei van ondernemingen die leveren aan Nederlandse chipbedrijven staat steeds meer onder druk. Tegen 2030 kan de chipindustrie daardoor 6 miljard euro aan omzet mislopen. Dat is een van de conclusies in een rapport van PwC.

Productiecijfers voor de Nederlandse industrie van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) laten ook al meer dan een jaar een afname zien. Verder meldde het statistiekbureau onlangs dat het vertrouwen van Nederlandse producenten verder was afgenomen.

Ook Stellantis, het moederbedrijf van automerken als Opel, Fiat, Peugeot en Jeep, is niet immuun voor de lastige omstandigheden op de internationale automarkt. Stellantis boekte in het afgelopen derde kwartaal een 27 procent lagere omzet, vooral door moeilijkheden op de Amerikaanse markt. Het bedrijf verloor daar marktaandeel door forsere prijsverhogingen dan concurrenten.

Angst voor besmetting door verval Duitse industrie

Gerelateerde artikelen