AFM wijst op risico’s van investeren in virtuele valuta

De AFM adviseert consumenten die willen investeren in virtuele valuta om zich goed in het product te verdiepen. Volgens de toezichthouder vertonen deze valuta overeenkomsten met een financiële zeepbel.

Steeds meer consumenten hebben interesse in het investeren in virtuele valuta, onder meer vanwege de spectaculaire rendementen. Virtuele valuta (ook wel crytpocurrency) kunnen worden omschreven als een betaalmiddel dat niet wordt gecontroleerd  en niet is uitgegeven of gegarandeerd door een centrale bank. Bitcoin en Ethereum zijn bekende voorbeelden, maar er bestaan daarnaast honderden verschillende virtuele valuta.

Een financiële zeepbel?

Door de recente toename in populariteit en de explosieve prijsstijgingen vertonen deze valuta overeenkomsten met een financiële zeepbel. Bij een zeepbel kunnen de prijzen lange tijd oplopen, maar een kleine gebeurtenis, zoals bijvoorbeeld een negatief nieuwsbericht, kan het ineens uiteen laten spatten. De consument moet zich realiseren dat de prijzen hierdoor onverwachts en snel kunnen instorten.

Meer risico’s

Naast het risico van de vorming van een zeepbel wijst de AFM nog op andere risico’s bij het investeren in virtuele valuta:

  • Op dit moment vallen virtuele valuta buiten het toezicht van de AFM en DNB.
  • De koersen van virtuele valuta kunnen tientallen of zelfs honderden procenten per dag fluctueren. Bovendien is er een reëel risico dat de waarde van een virtuele valuta permanent naar nul kan dalen.
  • Virtuele valuta zijn kwetsbaar voor cybercrime. Het is mogelijk dat anderen door een hack toegang krijgen tot de wallet van de consument, waardoor die zijn virtuele valuta kan verliezen.
  • Als iemand het wachtwoord verliest van zijn digitale wallet, is deze op geen enkele manier meer toegankelijk. Dit betekent dat de consument zijn investering voorgoed kwijt is.
  • Veel virtuele valuta kennen weinig handel. Dit maakt ze kwetsbaar voor koersmanipulatie, bijvoorbeeld door het kunstmatig opdrijven van de prijs.
  • De grote toename in populariteit kan aanbieders aantrekken met frauduleuze bedoelingen. Consumenten kunnen bijvoorbeeld slachtoffer worden van een piramidespel met virtuele valuta.
Gerelateerde artikelen