AFM streeft met nieuwe crowdfundingregels doel voorbij

Wat is het toch mooi als een ondernemer tegenwoordig zijn droom kan waarmaken door middel van crowdfunding. Crowdfunding wordt steeds populairder en MKB-ondernemers ontdekken dat dit niet alleen een financieringsmiddel is maar ook een geweldige marketingtool. Zeker als je dat nog lokaal kunt doen: meer klanten en meer omzet. Wat wil je als ondernemer nog meer? Toch ziet de Autoriteit Financiële Markten (AFM) beren op de weg en komt nu met meer regeltjes.

Nieuwe voorschriften

Op 10 december jl. heeft de AFM in een nieuwsbrief laten weten dat “ander toezicht” nodig is. De AFM onderkent dat crowdfunding een permanent onderdeel wordt van het functioneren van financiële markten. Tegelijkertijd vindt de AFM dat regelgeving en toezicht noodzakelijk zijn om de crowdfundingsector te laten groeien en consumenten te beschermen.

Investeringstoets

In 2016 worden de bestaande investeringsgrenzen voor leningen per crowdfundingplatform verhoogd van €40.000 naar €80.000. Goed nieuws zou je zeggen. Het gevolg hiervan is dat platforms een investeerderstoets moeten afnemen bij consumenten. Met andere woorden is deze investering wel of niet verantwoord voor deze consument? Dit houdt ook in dat als een consument voor het eerst bijvoorbeeld €50 als lening wil verstrekken aan een ondernemer, het crowdfundingplatform allerlei vragen moet stellen aan deze consument of deze bijdrage wel passend is en goed gespreid. De AFM vindt dat op deze manier een compleet inzicht verkregen moet worden of de consument wel kennis en ervaring heeft met beleggen en bovendien over een vrij belegbaar vermogen beschikt. Deze toets dient opnieuw te worden uitgevoerd op het moment dat via het platform het bedrag van €5.000 voor het eerst wordt overschreden.

Ongewenste gevolgen

Dat een crowdfundingplatform een investeringstoets doet is op zich een goede zaak. Echter het voorleggen van een hele vragenlijst bij dergelijke lage bedragen gaat toch echt te ver. Een investeringstoets vanaf €5.000 ligt dan meer voor de hand. Het grote gevaar is dat de consument door die noodzakelijke vragenlijst afhaakt, en de interesse in crowdfunding verliest. Dit belemmert direct het grote succes van crowdfunding en de lokale betrokkenheid van consumenten. De enthousiaste ondernemer die via een crowdfundingplatform zijn droom waar wil maken krijgt op deze manier te maken met meer ongewenste regeltjes bij zijn potentiële investeerders. Bovendien bestaat het gevaar dat de kans op een succesvolle crowdfundingcampagne in de kiem wordt gesmoord. Dat kan en mag toch niet de bedoeling zijn?

[Frank Jongejan AA. Mkb-accountant te Arnhem. Mede-oprichter MyCrowdfunding.]

 

 

___________________________________________________________________________________________________
Masterclass Alternatieve Financieringsvormen
Voorkom risico’s, volg de masterclass Alternatieve Financieringsvormen en maak een succes van financiering. Meld u direct aan.
___________________________________________________________________________________________________
 

 

Gerelateerde artikelen