Advisering over gestapeld financieren kans voor mkb-accountant

Er is in het mkb een grote behoefte is aan goed gekwalificeerde financieel adviseurs die begrijpen welke nieuwe kansen er voor het mkb liggen om op een nieuwe manier (gestapeld) te financieren.

Dat stelt crowdfunding strateeg Ronald Kleverlaan.

In het FD stond op 15 februari een artikel over de nieuwe rol van de financieel adviseur voor het MKB. Kleverlaan was enigszins teleurgesteld in het artikel omdat het blijft hangen in een algemene lofrede om alles te digitaliseren. Kennis van banken moet in ‘smart contracts’ opgenomen worden en de tech-giganten (Facebook/Google) nemen de KYC-procedures over. Voor financieel adviseurs voor het MKB betekent dit een aanpassing van hun bedrijfsmodel naar ‘Uberadviseur’. 

“Vanuit onze onderzoeken en ervaring blijkt dit echter niet de oplossing te zijn”, zegt Kleverlaan. “Natuurlijk kunnen veel standaard processen geautomatiseerd worden of efficiënter worden gemaakt en hier zijn veel kansen voor fintech bedrijven, maar de werkelijke innovatie zit in het zoeken naar nieuwe oplossingen op maat, ook voor het mkb.”

Fintechs worden volwaardig. Menno van Leeuwen (Moneyou, ABN AMRO) beschrijft zijn ervaringen tijdens het Paris Fintech Forum. Hij ziet vooral dat de fintech bedrijven en banken zoeken naar samenwerking en prijst de volledige online focus van ‘neobanken’ en ziet dit als de oplossing voor Moneyou/ABN AMRO: “Waar de gevestigde orde nog worstelt met het afschudden van kantoren en adviseurs, zetten fintechs en neobanken al vol in op digitaal. Traditionele banken kunnen zich niet langer meer de luxe van tijd veroorloven.” 

Tijdens het forum heeft Kleverlaan toegelicht hoe Moneyou voor ABN AMRO werkt: “Een losstaand dochterbedrijf met een volledige focus op digitaal, samenwerking met fintechs en internationale ambities. Deze opzet sprak zowel fintechs als banken tot de verbeelding. Dit zou wel eens de vorm van samenwerking kunnen zijn, die voorkomt dat de neobanken er met de digitale taart van doorgaan. Een mooi ideaal beeld geredeneerd vanuit een product gedachte en efficiëntie en wellicht bruikbaar voor consumenten diensten, maar voor bedrijfsfinanciering is dit niet haalbaar. Uit ons onderzoek blijkt namelijk ook dat bijna alle fintech aanbieders voor mkb-financiering liever niet willen dat ondernemers zelf hun tools gebruiken, maar dat de aanvraag nog steeds via een adviseur loopt om de kwaliteit te waarborgen. Ook voor de ondernemer is het belangrijk om het juiste advies te krijgen voor een financiering die in lijn is met de groeifase waar het bedrijf nu in zit, rekening houdend met toekomstige ontwikkelingen.”

De kansen liggen dan ook niet bij een digitale ‘Uberadviseur’, concludeert de financieringsexpert, maar bij adviseurs die begrijpen hoe ze de nieuwe fintech oplossingen kunnen inzetten om de beste oplossing voor de ondernemers te vinden. “De fintech aanbieders zullen hierbij zeker een belangrijke rol spelen en efficiënt moeten en kunnen opereren. De schakel tot succes zal echter de adviseur van de toekomst zijn die de juiste partijen aan elkaar kan knopen.”

[avg-advertorial slug=”kom-naar-de-accountancy-expo-op-18-juni-2019″]

Gerelateerde artikelen