Adviesorgaan EU komt met voorstel vernieuwing kasstroomrapportage

Stakeholders uitgenodigd voor consultatie over voorstel vernieuwing kasstroomrapportage

De European Financial Reporting Advisory Group (EFRAG) heeft een discussiedocument uitgebracht dat ingaat op kwesties rondom de rapportage van kasstroomoverzicht, met name binnen het kader van boekhoudrichtlijn International Accounting Standard 7 die duidelijkheid geeft over het opstellen van een kasstroomoverzicht. In het document worden verschillende voorstellen geschetst hoe de financiële verslaggeving  kan worden verbeterd. Het stuk dient als startpunt voor een consultatie die gebruikt wordt voor de adviserende rol die de EFRAG heeft richting de EU.

De EFRAG is een organisatie die de Europese publieke belangen dient op het gebied van financiële en duurzaamheidsrapportage. De organisatie ontwikkelt en promoot Europese standpunten in de internationale debatten over financiële verslaggeving en zorgt ervoor dat deze standpunten worden meegenomen in het standaardiseringsproces van de International Accounting Standards Board en geeft het advies aan de Europese Commissie over de goedkeuring van deze standaarden. Daarnaast ontwikkelt de EFRAG concepten voor EU-duurzaamheidsrapportagestandaarden en gerelateerde wijzigingen voor de Europese Commissie.
  • EFRAG lanceert consultatie over kasstroomoverzichten
  • problemen en alternatieven onderzocht
  • Voorstellen kunnen leiden tot betere transparantie en besluitvorming …
  • … maar ook tot hogere rapportagecomplexiteit en noodzaak voor investeringen in systemen en training.  

Belangrijkste voorstellen

A. Doelstellingen en toepassingen van het kasstroomoverzicht

Het discussiedocument van EFRAG benadrukt het belang van het begrijpen van de doelstellingen en toepassingen van het kasstroomoverzicht. De belangrijkste doelstellingen zijn:

– Inzicht krijgen in de bedrijfsvoering van een entiteit en beoordeling van posten.
– Beoordeling van de financiële structuur door liquiditeit en solvabiliteit te evalueren.
– Bepalen hoe gemakkelijk een entiteit zich kan aanpassen aan veranderende omstandigheden.
– Evaluatie van het vermogen van de entiteit om geld te genereren.
– Beoordeling van de prestaties van het management en het kasbeheer.

B. Problemen met huidige kasstroomoverzichten

Het consultatiedocument identificeert verder ook de verschillende problemen met huidige kasstroomoverzichten, waaronder:

1. Definities van ‘geldmiddelen’ en ‘kasequivalenten’, vanwege de onzekerheid over wat geldmiddelen en kasequivalenten zijn waardoor de vergelijkbaarheid van bedrijfsprestaties moeilijker is.

2. Transacties: Uitsluiting van niet-geldelijke transacties uit overzichten waardoor informatie moeilijk vergleken kan worden.

3. Classificatie van kasstromen: Uitdagingen bij het classificeren van kasstromen, vooral voor complexe transacties zoals financiële leases.

C. Alternatieven voor huidige overzichten

EFRAG stelt in het document alternatieven voor traditionele kasstroomoverzichten voor niet-financiële entiteiten voor. Deze alternatieven zijn bedoeld om meer relevante informatie te verschaffen die is afgestemd op specifieke bedrijfsmodellen;

I. Aansluiting nettoschuld
II. Overzicht van veranderingen in werkkapitaal
III.Overzicht van veranderingen in andere liquide activa

D. Gerichte verbeteringen versus uitgebreide herziening

Het ‘discussion paper’ bespreekt daarnaast of er gerichte verbeteringen aan IAS 7 moeten worden aangebracht of dat een uitgebreide herziening noodzakelijk is. Gerichte verbeteringen zouden specifieke problemen kunnen aanpakken zonder het hele kader te herzien, terwijl een uitgebreide herziening tot meer substantiële veranderingen zou kunnen leiden maar meer tijd en middelen zou vereisen. Gehoopt wordt op meer duidelijkheid over de wenselijkheid en mogelijkheden van stakeholders. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Vermoedt u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).

Impact op Europese bedrijven

1. Verbeterde transparantie en vergelijkbaarheid: Het implementeren van de voorstellen zou de transparantie en vergelijkbaarheid van financiële overzichten kunnen verbeteren. Door definities te verduidelijken en openbaarmakingsvereisten te verbeteren, kunnen bedrijven consistentere informatie aan belanghebbenden verstrekken.

2. Verbeterde besluitvorming: Voor CFO’s kunnen duidelijkere richtlijnen voor kasstroomrapportage de besluitvormingsprocessen verbeteren met betrekking tot investeringen, liquiditeitsbeheer en strategische planning.

3. Toegenomen complexiteit in rapportage: Hoewel deze voorstellen gericht zijn op het verbeteren van de rapportagekwaliteit, kunnen ze ook de complexiteit vergroten. Bedrijven moeten mogelijk investeren in training en systeemupgrades om aan nieuwe normen te voldoen.

4. Potentieel voor concurrentievoordeel; Bedrijven die zich snel aanpassen aan deze veranderingen, kunnen een concurrentievoordeel behalen door superieure financiële transparantie en bestuurspraktijken te demonstreren.

Bent u financieel manager, business controller of heeft u te maken met (bedrijfs)financiering, financeprocessen en IT rondom finance en wilt u reageren op dit artikel of heeft u een visie op dossiers, issues en (praktische) zaken die relevant zijn, informeer dan de redactie middels redactie@sijthoffmedia.nl voor een mogelijke publicatie, blog, analyse of een interviewgesprek.

Gerelateerde artikelen