Adverteren via internet: wantrouw bezoekersstats
Van vele kanten wordt u aangeraden om toch vooral online uw waren en diensten aan te prijzen. ‘U bereikt precies de juiste consumenten'. Uhh.. of toch niet?
Steeds vaker blijken de geturfde ‘unieke bezoekers’ geen echte mensen, maar robots te zijn, machines die het net afstruinen. Al dan niet met respectabele doeleinden.
Vorig jaar deed de Association of National Advertisers onderzoek (The Bot Baseline: Fraud In Digital Advertising) naar wie nu eigenlijk echt via internet op advertenties klikt, door miljarden (!) advertenties te voorzien van een tracking code. Meer dan 10% van de bezoekjes aan statische banners en bijna een kwart van die aan video-ads werden terug gerechercheerd naar computerprogramma’s, in plaats van echte consumenten.
De extra ‘traffic’ van deze bots kost adverteerders dit jaar $6,3 miljard extra.
Heineken US zocht het uit en concludeerde dat de ROI op een internetreclame 2 op 1 was, met andere woorden 2 dollar omzet extra voor elke geïnvesteerde dollar. Voor TV-reclame is dat nog steeds minstens 6 op 1. In een extreme andere casus werd onderzocht wat een reclameboodschap van Chrysler op Saveur.tv eigenlijk opbracht. Daar bleek slechts 2% van de bezoekers een mens…
Dergelijke ‘fake traffic’, hoe kan het ook anders, is inmiddels ook handelswaar geworden – er is malware dat dat verkeer genereert en er zijn ‘tussenpersonen’ die onder het mom van assistentie bij uw presentie op social media fake traffic in- en verkopen.
Een gewaarschuwd adverteerder telt voor ruim meer dan twee…
Meer via Bloomberg!