Adverteren, actief op social media, of mond-tot-mond-reclame?

Adverteren doet verkopen, is de algemene consensus. Maar hoe adverteer je voor jouw professionele dienstverlening? Je kan toch geen kortingactie beginnen? En werkt dagelijks twitteren nou echt positief voor je naamsbekendheid en omzet?
In AccountingToday verscheen gisteren een blog onder de titel ‘Social business actually works’.  De auteur vertelt daarin dat zij overtuigd is geraakt van het – commerciële –  nut van sociale media. Wat ze bedoelt, blijkt later in het verhaal, is dat zij door actief te zijn op twitter, op internet en als frequent reaguurder op artikelen in de – digitale- vakpers, veel naamsbekendheid creëert voor de diensten van haar kantoor. 
 
Vaak wordt haar gevraagd of ze dat nut ook kan kwantificeren – een echte accountantsvraag. Krijgt ze meer klanten en meer opdrachten? Of zijn haar bestaande klanten meer ‘betrokken’ bij haar en haar kantoor omdat zij regelmatig luid en duidelijk van zich laat horen? 
 
Ze vertelt dan hoe ze naar aanleiding van een reactie op AccountingToday telefonisch geïnterviewd werd door een journalist van Inc. Magazine. Daarbij verwees zij meteen naar haar blog over een fiscaal issue. “Daar hoefde ik dus niets voor te doen – zij belden mij. En hoeveel is dat niet waard? Dat je naam genoemd wordt in een van de belangrijkste businessmedia ter wereld, midden in het belastingaangifteseizoen?”
 
"Mensen kennen nu de naam van mijn kantoor. Als ze me opzoeken op linkedin of FB zien ze dat ik ‘bevriend’ ben met beroemde mensen uit ons veld. Dat wekt vertrouwen, toch? En dat moet haast wel leiden tot nieuwe business. Toch?"
 
Nou nee, reageert een ervaren collega onmiddellijk.  “Ik heb jaren geleden al ervaren dat adverteren voor belastingadvies of accountantsdiensten niet werkt. Een advertentie werkt alleen als er een promotionele actie aan verbonden is. Dat je een cadeautje krijgt, of korting, of een speciale aanbieding.
En al dat geleuter over merkbekendheid bevorderen doordat je van je laat horen… Natuurlijk trek je daar nieuwe klanten mee aan. Maar wat voor klanten? Zijn dat de klanten die je wilt?
Alleen heel goed je werk doen, dat haalt de goede nieuwe business binnen. Je houdt je bestaande cliënten, en die vertellen aan hun collega’s hoe goed je bent. En dan groei je. Niet door een grote mond op te zetten."
 
Wat vindt u? 
Gerelateerde artikelen