Wat je moet weten over het afnemen van leads
Als boekhoudkantoor of accountant wil je je kunnen richten op het adviseren en ondersteunen van jouw klanten. Toch is het voor de continuïteit van jouw onderneming belangrijk om ook nieuwe klanten aan te trekken.
Echter heeft niet iedere accountant of boekhouder veel kaas van marketing gegeten. Je kunt er dan ook voor kiezen om ‘leads’ af te nemen bij externe partijen. Leads zijn in dit geval potentiële klanten die aangeven op zoek te zijn naar een andere accountant of boekhouder en hiervoor een offerte willen ontvangen. Er zijn echter wel een paar valkuilen waar je in kan stappen. In dit artikel helpen we je deze misstappen te voorkomen.
1. Tegen hoeveel concurrenten strijd je?
Jij als ondernemer weet wat een gemiddelde klant oplevert. Op basis van deze informatie kun je een goede inschatting geven hoeveel jij per lead wil betalen. Houdt er echter rekening mee dat niet elke lead een nieuwe klant wordt. Vraag aan de partij waarbij jij leads wil afnemen naar hoeveel andere boekhouders deze aanvraag gaat.
Je wil niet tegen een handvol concurrenten strijden. De meeste partijen die leads verkopen, verkopen deze aan totaal 3 partijen door.
2. Zijn de aanvragen gekwalificeerd?
Het afnemen van leads kan een uitstekende keuze zijn. Leads zijn namelijk potentiële klanten die zelf hebben aangegeven dat zij op zoek zijn naar iemand die kan helpen met de boekhouding. Echter is de kwaliteit van leads niet bij alle partijen even hoog. Sommige partijen controleren de leads niet goed. Dan kan het voorkomen dat je een lead benadert die een student blijkt te zijn die prijzen van boekhouders heeft opgevraagd voor een schoolonderzoek.
Overweeg jij om leads af te nemen? Vraag dan eerst na aan de leverende partij of de leads gekwalificeerd zijn.
3. Maak duidelijke afspraken
Focus jij je als accountant op een bepaalde branche? Of op klanten met een specifiek profiel? Dan wil je niet betalen voor leads die niet binnen dat profiel passen. Denk aan belastingaangiftes voor particulieren. Dit hoeft geen probleem te zijn maar maak hier vooraf goede afspraken over.
Zo voorkom je dat je betaalt voor leads waar je niks aan hebt.
Offerte.nl
Als je bovenstaande adviezen ter harte neemt dan staat niks je nog in de weg om leadgeneratie in te zetten om verder te groeien met jouw boekhoudkantoor. Offerte.nl is een voorbeeld van een leadgenerator die accountants en boekhouders door het heel land in contact brengt met klanten op zoek naar een boekhouder.
De voordelen van Offerte.nl?
– Alle leads worden telefonisch gekwalificeerd
– Je kunt afspraken maken over de regio waaruit je leads wil ontvangen
– Voor elke lead concurreer je slechts met 2 andere boekhouders of accountants