Accountants lijden onder slecht imago

Shell is voor het derde jaar op rij de meest favoriete werkgever van Nederland. Accountantsbureaus daarentegen lijden onder de schandalen van de afgelopen jaren. Dit blijkt uit analyse van arbeidsmarktonderzoeker Intelligence Group na een onderzoek onder 15 duizend respondenten.

Employer Brand

Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group, stelt dat employer branding en strategische arbeidsmarktcommunicatie weer het verschil maken in de voorkeur van werknemers. “Shell, het Rijk, ING, ABN AMRO, en de Belastingdienst zijn bedrijven die laten zien hoe je strategisch bouwt aan een sterke positie als werkgever. De manier waarop je je werkgeverschap intern en extern uitdraagt, bepalen hoe de beroepsbevolking naar een werkgever kijkt”, aldus Waasdorp.

Daling accountantsbureaus 

Opvallend in het onderzoek is dat de eerder zo sterke werkgeversmerken als PWC, Deloitte, EY en KPMG uit de top-50 zijn verdwenen. PWC daalt 116 plekken naar 150 en KPMG daalt 45 plekken naar plek 63. EY staat op 72 en Deloitte op 59. De accountants zijn de afgelopen jaren vaak negatief in het nieuws gekomen, wat nu op hun werkgeversimago lijkt af te stralen. Daar waar de banken zich lijken te herstellen, zijn de accountancykantoren in een vrije val gekomen.

Na de (banken)crisis hebben ook ABN AMRO en ING te maken gehad met een daling van de populariteit, maar in 2014 ging het beter. ING stijgt naar plek 7, terwijl ABN stijgt naar plek 17. De Rabobank heeft pas later echte imagoschade opgelopen en zakt daarom nu pas in de lijst. Rabobank was tot 2011 de meest favoriete werkgever en is sindsdien dalende.

Gerelateerde artikelen