Accountants krijgen een nieuwe rol
Door Annelien Pol, Simplicate
Mede-eigenaar Barry Sutin: “In Zaken maakt met innovatieve software en slimme online oplossingen de accountancy zo simpel mogelijk. We richten de administratieve organisatie en processen bij klanten zo in dat ze anytime, anywhere over actuele cijfers beschikken en inzicht hebben in de bedrijfsresultaten van morgen.”
Tijd is geld-mentaliteit wegnemen
In Zaken is ruim drie jaar geleden gestart en heel hard gegroeid. Barry: “Wij willen de markt veranderen en de accountancy-wereld mooier maken, omdat we denken dat het zoveel makkelijker en beter kan. Niet met het doel zoveel mogelijk uren te maken en facturen te sturen, maar echt te focussen op tevreden klanten en blije medewerkers. Als je op uurbasis factureert, wil de klant je zo kort mogelijk zien of spreken, want tijd kost geld. Op het moment dat je die barrière wegneemt door een abonnementsstructuur dan blijft de klant langer zitten of gaat eerder bellen. De klant informeert jou vooraf over zaken die spelen. Hierdoor creëer je meer toegevoegde waarde als accountant en kun je efficiënter werken.”
Meer klantcontact dankzij realtime inzicht
Dagelijks verwerken, controleren en rapporteren accountants bij In Zaken binnengekomen gegevens. “Omzet, voorraadmutaties, inkoopfacturen; alles komt via software-koppelingen bij ons binnen. Dus zo min mogelijk handmatige acties en doublures. De klant is dus altijd bij. De gedachte is vaak dat je door vergaande automatisering geen klantcontact meer hebt. Maar integendeel. Wij hebben juist vaker klantcontact. Soms meerdere keren per dag. Dit komt omdat de informatie dagelijks beschikbaar is en er geen barrière is van uurtje-factuurtje. Zo zien we veel meer en kunnen we sneller adviseren dan de traditionele accountantskantoren.”
Uitdaging voor de sector
“Binnen de branche zie je nog veel kantoren waarbij de klant maandelijks met mappen komt aanzetten die vervolgens worden overgetypt in een boekhoudsysteem. Wat is de toegevoegde waarde om dit door een accountant in te laten typen? Wat is de toegevoegde waarde van de jaarrekening enkele maanden na afloop van het boekjaar? Door onze realtime notificaties ben je het hele jaar door op de hoogte van je financiële situatie. Onze jaarrekening zijn anders: digitaal en gebaseerd op SBR. Hierdoor zorgen wij dat je niet te weinig, maar ook niet te veel gegevens verstrekt.”
Grip op processen
“Door innovatieve software te gebruiken en werken op basis van abonnementstarieven, zijn klanten tijdig geïnformeerd over fiscale en financiële zaken. Bijvoorbeeld: Is het verstandig om dit jaar nog te investeren? Wat is mijn werkkapitaal? Zijn mijn marges gedaald en kan ik extra personeel aannemen? Vragen die essentieel zijn om ‘in control’ te zijn. Want ondernemen is anticiperen, kansen zien en op het juiste moment in actie komen.”
Je moet willen veranderen
“Bij veel grote en middelgrote kantoren zie je dat veranderen lastig is. Meningsverschillen tussen partners die bijvoorbeeld bijna met pensioen gaan en niet meer willen investeren in digitalisering en procesverandering. Dit zijn kansen voor de kleine kantoren en uitdagingen voor de grote en middelgrote kantoren. Feit is dat de branche uiteindelijk zal veranderen. De vraag is alleen wanneer en in welk tempo. Wees dus niet bang om te investeren in je klant en extra uren te maken om processen op te zetten. Op lange termijn is dat de enige kans van slagen, want prijzen verhogen voor diensten die geen toegevoegde waarde meer hebben, zijn uiteindelijk gedoemd om te verliezen. Je moet (de markt) echt willen veranderen, maar dat doen er nu nog maar heel weinig. Wij willen de accountancy-markt beter maken. Dat is ons doel. Winst is geen doel an sich.”
EBOOK – ‘ACCOUNTANCY LANDSCHAP IN BEWEGING’
In het nieuwe e-book ‘Accountancy-landschap in beweging’ van Simplicate lees je de inspirerende verhalen van drie vooraanstaande accountants. Compleet met nieuwe inzichten, toepasbare checklists en een prikkelende kijk op de toekomst van accountancy. Een must read!
DOWNLOAD E-BOOK