Accountants doen niet aan marketing? Deloitte’s reclamebureau maakt $1,5 miljard omzet!
Vorige week vroegen wij aandacht voor een onderzoek, waaruit blijkt dat het gemiddelde (Amerikaanse) accountantskantoor nauwelijks iets doet aan reclame en marketing. Enkele grote, zoals Deloitte, helpen wel degelijk andere organisaties met hun campagnes en marketingstrategie…
Vier jaar geleden richtte Mike Brinker, partner bij Deloitte Consulting, Deloitte Digital op, een marketing- en reclameadviesbureau dat cliënten van Deloitte helpt bij het ontwikkelen van hun e-business, e-marketing, e-reclame en uit het succes daarvan voortvloeiende e-logistieke problemen.
De laatst genoteerde jaaromzet van Deloitte Digital was 1,5 miljard dollar. Het reclamebureau (als je dat zo mag noemen) heeft wereldwijd 5000 mensen in dienst en heeft zich een belangwekkende positie verworven binnen Deloitte Consulting ( jaaromzet $34,5 miljard).
Deloitte Digital ontwikkelt niet alleen (marketing- en reclame) campagnes, het helpt organisaties ook bij het opzetten en optimaliseren van e-commerce activiteiten. Zo kreeg het onlangs de opdracht om de on-line bestelservice van pizza-keten Papa Murphy’s te verbeteren; ze hielpen ook toms.com nieuwe diensten op te zetten, en haalden daar experts in supply chain optimalisering en logistiek van Deloitte Consulting bij.
“En als het moet kunnen we ook bbelastingadviseurs bij onze diensten betrekken!” aldus Brinker. “Wij gaan voor volledig geïntegreerde advisering en ondersteuning. Niet alleen reclame en marketingadvies!”
Het bureau werkt overigens puur volgens het pay-for-performance model: er komt pas een factuur als het tevoren met de klant afgesproken doel is gerealiseerd.
Zoals Deloitte Deloitte Digital heeft, kent Accenture Accenture Interactive, het derde grootste digitale reclamebureau na Deloitte en IBM. Ook McKinsey is langzaam een gelijksoortige organisatie aan het bouwen; KPMG en PwC zijn nog klein op dit terrein.