5 adviezen voor klanten met te veel cashflow
Door Femke Hogema
Inzicht 1: De Wet van Parkinson kan zich tegen je klant keren
Ken je de wet van Parkinson? Deze wet zegt: We benutten de beschikbare ruimte. We kennen dat allemaal met tijd: Heb je een dag voor een project, dan heb je de hele dag nodig. Heb je maar 2 uur, dan red je het ook in die 2 uur. Je werkt meer gefocust, laat je minder afleiden en krijgt in minder tijd hetzelfde voor elkaar.
Parkinsons Law gaat ook op voor geld. Ook daar benutten we de beschikbare ruimte. Of je nu 1.000, 5.000 of 50.000 euro op je rekening hebt staan, het kan altijd op! Klanten die ruim in hun slappe was zitten, zijn het zich vaak zelf niet bewust, maar ze geven te makkelijk geld uit. Soms zelf bewust – uit angst dat ze te veel belasting moeten betalen geven ze één euro uit om 30 cent te besparen…
Tegen je klant zeggen dat hij 'minder kosten moet maken' werkt eigenlijk nooit. Hij vindt je behoudend en gelooft dat geld moet rollen. Maar geld uitgeven aan de verkeerde dingen is gewoon zonde. Als je je klant wilt helpen om slimmer met geld om te gaan, help hem dan om de Wet van Parkinson vóór in plaats van tégen hem te laten werken! Onderstaande vijf ideeën, geïnspireerd op het Profit First gedachtengoed, helpen hierbij:
Inzicht 2: Mag je klant wel méér verdienen dan 'nodig'?
Een ander psychologisch fenomeen heeft te maken met de interne geldthermostaat van je klant. Iedereen heeft een onbewuste inkomensgrens. Bij de een ligt die op 60.000 euro per jaar (dat is wat zijn of haar partner verdient…) bij de ander bij 100.000 euro (de magische 'ton'), bij weer een ander bij 1,5 miljoen. Het kan psychologisch erg ongemakkelijk voelen om meer geld te verdienen dan je gewend bent. Sommige ondernemers durven (bewust of onbewust) niet nóg meer klanten binnen te halen. Ze hebben het geld niet nodig, nog méér verdienen voelt dan egoïstisch. Onderstaande tips helpen om die interne thermostaat te foppen.
5 ideeën voor klanten met te veel (of genoeg) geld
Tip 1: Adviseer een salarisbuffer aan te leggen
Help je klant om een buffer van drie maanden salaris te reserveren. Het hebben van een buffer van drie maanden is ongelofelijk fijn. Hoe fijn is het als je klant, ook als hij niks meer verkoopt, een kwartaal lang gewoon salaris krijgt doorbetaald. Hoeveel rust geeft dat. En welke mogelijkheden biedt dat. Adviseer je klant om dat salaris op een aparte bankrekening te zetten en die rekening 'Buffer' te noemen. Zodra geld letterlijk een nieuw doel heef en niet meer op de reguliere betaalrekening staat, voelt het niet meer als beschikbaar of 'te veel'.
Tip 2: Adviseer een kostenbuffer aan te leggen
Is de salarisbuffer rond? Begeleid hem dan bij het aanleggen van een kostenbuffer voor drie of zelfs zes maanden. Je klant kan dan naast zichzelf, ook zijn leveranciers gewoon doorbetalen als er even niet (genoeg) binnen komt. Lastige perioden kent iedere ondernemer, dat is 'part of the deal'. Maar hij hoeft niet met angst en vrezen af te wachten tot het zover is, hij kan zich met jouw hulp daar nu al op voorbereiden. Uiteraard parkeert je klant ook deze buffer op een aparte rekening.
Tip 3: Kijk naar de reservering voor de oude dag
Je hoeft geen financial planner te zijn om met je klant te kijken naar zijn oudedagsreservering. Maak een overzicht – hoeveel heeft hij opgebouwd en vraag het je klant: Is dat genoeg? Ik durf te wedden dat dat tegen valt. De meeste ondernemers stellen het sparen voor de oude dag uit. Dat is onverstandig. Hoe langer hij wacht, hoe groter je pensioengat wordt. Ik had, net zoals de meeste ondernemers, een behoorlijk pensioengat opgebouwd. Meer opzij zetten voor later was één van de eerste dingen die ik deed toen er financieel ruimte was. Op dit moment gaat er automatisch iedere maand een significant bedrag van mijn salarisrekening naar mijn bankspaarrekening. Als ik aan het eind van het jaar nog ruimte over heb in mijn salaris potje dan gaat er zelfs een extra bedrag naar mijn bankspaarrekening. Geld wat er niet is, kan ik ook niet uitgeven aan andere doelen. Nu kan het feit dat je boekhouder of accountant bent, en geen financial planner, voelen als een belemmering om dit proces met je klant aan te gaan. Maar zolang je transparant bent over wat je kunt en waar je grenzen liggen, is er niks mis mee om hier stappen in te zetten. Als je klant echt inhoudelijk advies wil, verwijs je hem uiteraard door naar de expert!
Tip 4: Manage grote vooruitbetalingen
Veel ondernemers krijgen grote bedragen vooraf betaald. Ze krijgen al het geld nu binnen, maar moeten daar óf zelf nog onderaannemers van betalen óf nog 6 – 12 maanden voor werken. Het geld wat nu op zijn rekening staat, is dus helemaal niet voor nu! Profit First heeft daar een geweldige oplossing voor: De Drip Account. Dankzij de Drip Account druppelt het geld automatisch in hapjes op de bankrekening en krijgt je klant 'betaald' in de maand dat hij het werk doet. Wil je weten hoe je hier je klanten mee kunt helpen? Haak dan 18 februari a.s. aan bij de (gratis) informatiesessie voor Profit First Professionals. Dankzij de Drip Account kon ik vorig jaar De Winstadviseur schrijven, en was er toch voldoende geld om iedere maand mijn salaris en team te betalen!
Tip 5: Vraag naar lange termijn doelen.
Zodra je klant weet waar hij over 5 of 10 jaar wil staan, blijkt hij ineens geld te weinig te hebben. Stel dat zijn diepste droom is om een huis in Frankrijk te kopen, of met zijn gezin een wereldreis te maken, of financieel volledig vrij te zijn. Dan merkt hij al snel dat hij nog aardig wat nieuwe klanten binnen moet halen. Het hebben van grote lange termijn doelen stimuleert enorm om steeds winstgevender te worden.
Femke Hogema is oprichter van Profit First Nederland en auteur van het boek ‘de winstadviseur: de nieuwe rol van boekhouders en accountants’
Lees ook: Van boekhouder naar winstadviseur: 3 stappen
[avg-advertorial slug=”zo-speelt-u-verborgen-cash-vrij”]