Accountancy en de kostengroei van personeelskilometers (bij klanten)
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) verwacht een gestage groei in reizigerskilometers de komende jaren, met gevolgen voor woon-werkverkeer, logistiek en werknemersproductiviteit. Dat meldt het ANP. Bedrijven moeten anticiperen op stijgende kosten en de impact van veranderende mobiliteit op bedrijfsvoering en beleid.
Uit cijfers blijkt dat Nederlanders in 2023 gemiddeld 30 kilometer per dag aflegden, een stijging ten opzichte van 2022, maar nog onder pre-pandemische niveaus. De opmars van de elektrische fiets, met een verwachte groei van 40% in afgelegde kilometers tegen 2029, onderstreept de verschuiving naar duurzame vervoersopties. Voor bedrijven betekent dit een toenemende vraag naar fietsregelingen en infrastructuur.
- Reizigerskilometers nemen toe, goederenvervoer verwacht herstel
- E-fiets gebruik stijgt fors, bedrijven passen mobiliteitsbeleid aan
- Veranderend reisgedrag personeel heeft gevolgen voor controle accountant
Volgens het CBS legden Nederlanders van 6 jaar en ouder in 2023 meer kilometers af in eigen land dan in 2022. Gemiddeld reisden ze ongeveer 30 kilometer per dag, wat neerkomt op zo’n 70 minuten reistijd. Hoewel dit een toename is ten opzichte van 2022, ligt het nog steeds onder het niveau van 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie.
Financieel managers zullen de toenemende reistijd moeten meewegen in hun langetermijnplanning en budgettering.
Lopen wint aan populariteit sinds corona
Een opvallende trend is de toename van het aantal afgelegde kilometers te voet. In 2023 liepen Nederlanders gemiddeld 405 kilometer per persoon op Nederlands grondgebied. Dit is een stijging van ongeveer een derde ten opzichte van 2019, wat wijst op een blijvende verandering in reisgedrag na de coronacrisis. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Goederenvervoer daalt, maar herstel verwacht
In tegenstelling tot het personenvervoer, daalde het goederenvervoer in 2023. Dit wordt toegeschreven aan een afnemende vraag en verminderde productie. Het KiM verwacht echter dat de vraag op termijn weer zal aantrekken, wat relevant is voor bedrijven in de logistieke sector.
Financiële implicaties voor bedrijven
De verwachte groei in mobiliteit kan leiden tot:
1. Hogere operationele kosten voor transport en reizen
2. Investeringen in duurzame mobiliteitsoplossingen
3. Aanpassingen in personeelsbeleid en werkplekstrategieën
Positie accountants
Accountants zullen bij hun controles rekening moeten houden met veranderende kosten van personeelsvervoer;
- Veranderende kostenstructuren voor woon-werkverkeer en zakelijk reizen
- Investeringen in duurzame mobiliteitsoplossingen door bedrijven
- Aanpassingen in personeelsbeleid en werkplekstrategieën
Impact op financiële verslaggeving
De veranderende mobiliteitspatronen kunnen leiden tot:
1. Hogere operationele kosten voor transport en reizen in jaarrekeningen
2. Nieuwe posten voor investeringen in elektrische voertuigen of laadinfrastructuur
3. Aanpassingen in waardering van activa gerelateerd aan mobiliteit [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Beoordeling van risico’s en interne beheersing
Accountants zullen extra aandacht moeten besteden aan:
A. Risico’s verbonden aan veranderende mobiliteitspatronen voor bedrijfsvoering
B. Adequaatheid van interne beheersingsmaatregelen rondom nieuwe mobiliteitsoplossingen
C. Naleving van eventuele nieuwe regelgeving omtrent duurzame mobiliteit
Expertise-ontwikkeling
Om deze nieuwe aspecten goed te kunnen beoordelen, zullen registeraccountants:
I. Kennis moeten opdoen over trends en ontwikkelingen in mobiliteit
II. Inzicht moeten krijgen in de financiële implicaties van nieuwe mobiliteitsconcepten
III. Mogelijk specialisten moeten raadplegen op het gebied van duurzame mobiliteit
Adviesrol
Naast hun controlerende taak kunnen registeraccountants een belangrijke adviesrol vervullen:
– Bedrijven adviseren over financiële impact van mobiliteitsveranderingen
– Ondersteunen bij het ontwikkelen van kosteneffectieve mobiliteitsstrategieën
– Helpen bij het identificeren van kansen en risico’s gerelateerd aan nieuwe mobiliteitsconcepten