Accountant mist fundamentele fout

Bij het samenstellen van de jaarrekening van een cliënt heeft de betreffende accountant een fundamentele fout over het hoofd gezien. Dit valt hem echter niet aan te rekenen, zo oordeelde de Accountantskamer.
De jaarrekening van het voorafgaande jaar van de cliënt van de beklaagde accountant bevatte een fundamentele fout. Tijdens het samenstellen van de jaarrekening van het opvolgende boekjaar is deze fout door de accountant niet opgemerkt. Na een klacht hierover heeft de Accountantskamer geoordeeld dat de accountant geen reden had om te twijfelen aan de juistheid van de vorige jaarrekening. Als de fout wel ontdekt zou zijn, is de accountant altijd verplicht om deze alsnog te herstellen.
Klacht
Een klacht over een gemiste fout in de jaarrekening is bij de Accountantskamer altijd ontvankelijk. Zelfs als de foutieve jaarrekening buiten de zesjaarstermijn valt.
Datum uitspraak: 23 januari 2015
Procedurenummer: 14/12 Wtra AK
Gerelateerde artikelen