Accountant meest gewaardeerde adviseur in mkb

Slechts dertien procent van de mkb’ers is positief verrast door de accountant annex adviseur; negen procent toont zich teleurgesteld. Ruim driekwart meldt dat de accountant zich in coronatijd gedroeg zoals verwacht.

De accountant is de meest geraadpleegde adviseur (51%) bij strategische vragen van de ondernemer of bij een belangrijk issue met betrekking tot de organisatie. De externe adviseur wordt door twintig procent genoemd, de fiscalist door zes procent en de huisbankier ook door zes procent

Dit signaleert accountantsorganisatie SRA op basis van een onderzoek onder meer dan duizend mkb-ondernemers. Het onderzoek achterhaalde waar de ondernemers wakker van liggen, wat ze verwachten van hun accountant annex adviseur en op basis waarvan men een accountant of adviseur selecteert. 

Naast hun huisbank maken mkb-organisaties voor hun boekhouding of advies vooral gebruik van een accountantskantoor (47%), een accountants-/advieskantoor (gemengde praktijk; 24%), een administratiekantoor (18%) en/of een (financieel, juridisch en/of fiscaal) adviesbureau (17%). 

De persoonlijke relatie/klik met de accountant of adviseur is de meest gewaardeerde eigenschap van de externe raaadgever(47%), net als het snel beantwoord van vragen (47%). Ook het fungeren als aanspreekpunt voor alle vragen rond ondernemen en de organisatie (43%), kennis en ervaring hebben met de branche waarin de mkb-organisatie opereert (42%), proactief zijn (39%) en meedenken met de koers/strategie die de organisatie voert of zou kunnen voeren (37%) zijn belangrijke eigenschappen. 

Organisaties in het midden- en kleinbedrijf hebben vooral behoefte aan begeleiding, hulp of advies rond de jaarrekening (41%), aangifte inkomstenbelasting/ven- nootschapsbelasting (30%), aangifte loonheffing (27%), lonen (23%) en aangifte btw (23%). Rond deze thema’s wordt al op grote schaal een accountant of adviseur ingeschakeld. 

61 procent van de mkb’ers vindt het belangrijk dat het accountants- of advies- kantoor waarmee men werkt is aangesloten is bij een overkoepelende organisatie of een netwerk. Een derde van alle mkb’ers (32%) zegt hier ook daadwerkelijk op te letten bij de keuze voor een kantoor. 

Ongeacht de dienstverlener waarmee men samenwerkt voelen de meeste mkb’ers zich vooral verbonden met één of twee vaste personen binnen de organisatie. Dit geldt het sterkst bij de samenwerking met adviesbureaus of externe adviseurs (67%) en bij de samenwerking met een accountantskantoor (64%). 

Driekwart (76%) van de mkb’ers is (zeer) tevreden over de dienstverlening van hun accountant of externe adviseur. Vijf procent is ontevreden (zeer) ontevreden en twintig procent heeft geen duidelijk oordeel. Onvrede stoelt vooral in een gebrek aan oprechte betrokkenheid, een afwachtende houding (te weinig proactief) en het uitblijven van een stapje extra.

Accountants en adviseurs hebben de coronatijd overigens niet weten uit te buiten om extra indruk te maken op hun klanten.Ruim driekwart van de mkb-ondernemers toont zich niet verrast door de accountant in coronatijd. De dienstverlening was conform verwachtingen.

Dat lijkt een gemiste kans, want de mkb-ondernemer heeft zorgen te over in coronatijd. De gevolgen van de coronacrisis (50%) zijn de grootste kopzorg van ondernemers. Daarna volgen overheidsmaatregelen en regeldruk (34%). Het derde hoofdpijnpunt voor ondernemers is het aanbod van gekwalificeerd personeel (28%).

Als het gaat om interne uitdagingen of knelpunten, dan liggen ondernemers het meest wakker van de vraag hoe zij het huidige personeel kunnen behouden en betrokken kunnen houden (34%), vanwege de financiële situatie van de onderneming (28%) en vanwege zorgen over financiering (19%).

Waar de zwakke schakel zit van de accountant als adviseur? In de communicatie, aldus de ondervraagde ondernemers. Sommigen geven aan dat de accountant en adviseur niet pro- actief communiceert of onvoldoende bereikbaar is. 

Daarnaast zijn soms de kosten van de accountant en de adviseur te hoog. Twee op de vijf ondernemers (42%) heeft het daarover als het gaat om de keuze voor een accountant of een adviseur. Andere selectiecriteria zijn deskundigheid (34%) en eigen ervaringen (33%). Verder vindt 63 procent van de ondernemers het van belang dat de accountant of de adviseur beschikt over een keurmerk. 

De behoefte aan dienstverlening rond de thema’s subsidieaanvragen, strategisch bedrijfsadvies, financiële planningen, financieringen & kredieten, specifiek advies gericht op de privésituatie van de dga, investeringen, juridische zaken (bijvoorbeeld ondernemersrecht, arbeidsrecht, fiscaal recht en familierecht) en bedrijfs- waardering is ook relatief aanzienlijk (13% tot 20%) van de mkb’ers heeft hier behoefte aan). 

Relatief veel mkb’ers geven aan hier op dit moment nog geen accountant of adviseur voor in te schakelen, maar dit wel te overwegen. 63 procent van de mkb’ers heeft een voorkeur om daarvoor samen te werken met dezelfde partij die ook accountancy en advies aanbiedt. 

 

 

 

 

Gerelateerde artikelen