Accountant investeert in big data en analytics

"Ondernemers willen meer stuurinformatie van accountant", kopte AccountantWeek onlangs. Met investeringen in big data en analytics proberen accountants in die behoefte te voorzien. Dit blijkt uit het Accountancy ICT Innovatie Onderzoek.

De Fransen hebben het goed begrepen. Het Franse woord voor computer was eerst 'calculateur' (rekenaar) maar in de loop van de afgelopen jaren is 'ordinateur' in opkomst, letterlijk iets wat ordent en regelmaat aanbrengt. Een terechte aanpassing, want computers zijn allang geen veredelde getallentellers meer. Ze hebben allerlei functies erbij gekregen om orde te scheppen in de chaos van ons dagelijks leven. Zeker als het gaat om ons dagelijks arbeidzame leven. Bedrijfsapplicaties (alle software waarmee het bedrijfs- en productieproces wordt gestuurd, begeleid en ondersteund) zijn niet meer weg te denken. En het hart van die applicaties vormt de financieel-administratieve software, waarmee de boekhouding wordt bijgehouden. 

Accountants hebben volop in dergelijke software geïnvesteerd, blijkt uit het recente Accountancy ICT Innovatie Onderzoek, een enquête onder onder bijna honderd accountants voorafgaand aan de Accountancy Expo op 21 juni 2021 (zie figuur 1).

Boekhoudsoftware voert de lijst van software-investeringen aan, gevolgd door uitbreidingen aan de 'achterkant' (scan- en herkensoftware) en 'voorkant' (rapportagesoftware, waaronder software om in lijn met de Standard Business Reporting-richtlijnen te kunnen rapporteren). 


De rek in investeringen in boekhoudsoftware lijkt er ondertussen wel een beetje uit. In elk geval willen accountants de komende tijd vooral investeren in software tussen voor- en achterkant – software die volgt op de administratie en voorafgaat aan de rapportage, om de data uit de administratie nader te analyseren en te verrijken met financiële gegevens en andere data van binnen en buiten het bedrijf. In Big Data en analytics, dus. Goede tweede is dashboarding.


Ondernemers zal dit als muziek in de oren klinken. Zij zitten immers te springen om inzichten in de actualiteit en vooruitzichten op de komende maanden om hun bedrijfsvoering te verbeteren, blijkt keer op keer uit onderzoek. "Ondernemers willen meer stuurinformatie van accountant", kopte AccountantWeek onlangs nog op basis van een onderzoek van de accountantsorganisatie SRA. 

Die behoefte aan 'stuurinformatie' vormt een grote kans voor de accountant. Althans voor de accountant die dergelijke informatie en praktische inzichten kan bieden op basis van data. Die de weg weet te vinden binnen de administratie van klanten, die gegevens kan analyseren en interpreteren. En daarbij ook nog onderbouwd zakelijk advies kan geven. 

Soms zal hij zich als een soort financieel huisarts ontpoppen, die de vinger aan de pols houdt als het gaat om de financiële ins en outs van diens klanten. Soms zal hij zich eerder als strategisch adviseur laten gelden: een ‘trusted’ advisor’ die zich op allerlei financieel getinte onderwerpen kan richten, van bedrijfsopvolging tot financiering, van fiscaal advies tot personal finance, van fusies en overnames tot loon- en pensioenvraagstukken. Of als ad hoc adviseur op een bepaald specialistisch deelgebied, die wordt ingehuurd vanwege zijn kennis van een bepaalde branche of een bedrijfsproces. Voor de accountant die zich wil toeleggen op advies liggen vele wegen open.

Maar wat voor type adviseur de accountant ook is, hij zal zich altijd baseren op inzichten die hij dankt aan zijn investeringen in big data en analytics-software. 

[avg-advertorial slug=”ontdek-de-power-van-big-data-analytics”] 

Gerelateerde artikelen