‘Accountant informeert klant onvoldoende over bedrijfsrisico’s’
COIN: ‘De ondervraagde accountants, (bedrijfs)adviseurs en auditors geven allemaal aan dat er vanuit hun branche weinig tot nooit wordt stil gestaan bij het effect van een calamiteit als brand op de bedrijfsvoering en de continuïteit van hun klanten. Die denkwijze begint al bij de opleiding die zij volgen. Vanuit de opleidingen (Bsc accountancy en Msc Accountancy) wordt er niet voldoende gewezen op BCM (business continuity management) bij hun klanten. Risk management is daarentegen wel een belangrijk deel van de opleiding.’
Reactief handelen
Uit de resultaten van het onderzoek van COIN blijkt dat business continuity management (BCM) alleen reactief wordt aangesneden. Pas als er iets is gebeurd dat een grote impact heeft gehad op de bedrijfsvoering, komt het onderwerp op tafel. Op de vraag: ‘Wordt er door auditors naar maatregelen voor bedrijfscontinuïteit gekeken?’, blijkt dat accountants voornamelijk kijken naar de financiële risico’s die hun klanten lopen tijdens de normale bedrijfsvoering: financiële KPI’s en risicodekking moeten ‘gezond’ zijn.
‘In de beperkte gevallen wanneer er wel naar bedrijfscontinuïteit wordt gekeken, volstaat het hebben van een verzekering in vrijwel alle gevallen. Een accountant vindt de risico’s op de cijfers belangrijk en een schadeloosstelling via een verzekering lijkt genoeg dekking te geven. Vrijwel alle verzekeringen dekken echter alleen de directe schade en meestal niet de indirecte schade, zoals verlies van omzet,’ aldus COIN.
Samenstelling en controle
COIN: ‘De grote accountantskantoren van Nederland hebben twee afdelingen voor audits: (i)samenstelling en (ii)controle. Samenstelling wil zeggen dat de accountants het gehele jaarverslag samenstellen aan de hand van de geleverde informatie. Bij controle wordt de betrouwbaarheid getoetst en dus grondiger naar de processen gekeken. Uit onderzoek blijkt dat alleen bij controle af en toe op BCM wordt gelet, maar zelfs dan moet er iets bij het bedrijf gebeurd zijn voordat ze erop wijzen (reactief beoordelen). Accountants geven een ‘going concern’-verklaring af die 12 maanden geldig is. Dit betekent dat ze de komende 12 maanden geen liquiditeitsproblemen verwachten op basis van de financiële situatie en resultaten. Hierin worden dus alleen zichtbare financiële risico’s gemeten en beoordeeld. Mogelijke calamiteiten als brand, een cyberattack, stroomstoringen of explosies worden niet besproken en bedrijven zijn hier dus niet op voorbereid.’
BCM omvat het totaal aan maatregelen om de bedrijfsactiviteiten bij een calamiteit voort te kunnen zetten. Onderzoek wijst uit dat 60% van de bedrijven die een calamiteit hebben gehad en geen calamiteitendraaiboek hebben, binnen 2 jaar failliet zijn. Alleen kijken naar de financiële positie van een bedrijf kan dus een vertekend beeld geven.
(Bron: COIN)