Accountancy geeft haar dienstverlening extra boost door online samenwerking met cliënten

Vanzelf hebt u al gehoord van het werken met een online administratie. Misschien vraagt u zich af of u daar als administratie- of accountantskantoor wat mee kunt. Wist u dat online samenwerken met uw cliënten uw dienstverlening een nieuwe impuls geeft? Vijf voordelen van het werken met een online administratie op een rij.

1. Altijd actueel en gezamenlijk inzicht in cijfers

Heeft u moeite uw cliënt te voorzien van de juiste adviezen, omdat u niet altijd beschikt over de actuele cijfers? Met een gedeelde online administratie hebben zowel u als uw cliënt altijd actueel inzicht in de cijfers, waardoor u samen altijd over dezelfde zaken praat en uw de samenwerking direct optimaliseert. De voordelen:

  • U beschikt altijd over de financiële status van de onderneming van uw cliënt, waardoor u proactief uw cliënten kunt adviseren;
  • U kunt betrouwbare adviezen geven aan uw cliënt op basis van actuele data;
  • U kunt direct op afstand meekijken in dezelfde administratie als uw cliënt.

2. Echt “samen” werken met uw cliënt

Echt samenwerken met uw cliënt kan door uw cliënt meer betrokken te maken bij het voeren van de administratie, waarbij u de administratieve taken naar wens verdeelt. Uw cliënt verwerkt bijvoorbeeld de inkoopfacturen, verkoopfacturen, bankafschriften en kasbonnetjes. Als accountant voert u de complexere zaken in en doet u de controle van alle ingevoerde gegevens. De voordelen:

  • U kunt administratieve taken verdelen met uw cliënt;
  • U houdt meer tijd over om uw cliënt te adviseren over verbeteringen wat betreft de administratie, maar ook over de bedrijfsvoering;
  • U kunt beiden flexibel en locatieonafhankelijk werken.

3. Geen uitwisseling van bestanden

Door online samen te werken bespaart u kostbare tijd die u kwijt bent aan het opvragen van administraties tijdens een aangifte periode. U hoeft uw cliënt niet meer te vragen om een back-up te maken of een periode te exporteren aangezien uzelf direct toegang heeft tot de online administratie. Daarbij kunt u in een boekhoudpakket als bijvoorbeeld SnelStart bij het doen van de btw-aangifte eenvoudig een tijdvak blokkeren in de online administratie van uw cliënt. Hierdoor bent u er zeker van dat er tijdens uw controles geen wijzigingen worden gedaan door uw cliënt. De voordelen:

  • U bespaart op verborgen kosten zoals tijdsverlies bij het opvragen van administraties;
  • U hoeft uw cliënt niet uit te leggen hoe hij een back-up maakt of een periode exporteert.

4. Betrouwbaarheid van cijfers

Doordat u en uw cliënt samenwerken in dezelfde software met de dezelfde gegevens is de betrouwbaarheid van de cijfers hoger. De voordelen:

  • U heeft niet meer te maken met het importeren en exporteren van gegevens;
  • U werkt altijd vanuit dezelfde bron van gegevens.

5. Veilig en beschikbaar 

Het online zetten van de administraties van uw cliënten draagt bij aan de bescherming van de financiële gegevens. Daarnaast loopt u niet meer het risico dat financiële gegevens kwijtraken door het crashen van een harde schijf.

De voordelen:

  • De data staat op zwaar beveiligde server in een data center en niet meer op een harde schijf van een computer of laptop;
  • De administratie is altijd beschikbaar, omdat deze niet meer afhankelijk is van lokale calamiteiten.  
  • Profiteer van de voordelen van een online administratie en ontdek SnelStart Accountant.
  • Door online samen te werken met uw cliënten kunt u uw dienstverlening naar een hoger niveau tillen. Zet daarom ook de stap naar dit ‘nieuwe werken’ via online oplossingen, en creëer een betrouwbare en succesvolle samenwerking met uw cliënten.

[Door: Ben Schraag is Product Owner bij SnelStart en verantwoordelijk voor de productontwikkelingen in het ondernemerskanaal. Hij is specialist op het gebied van automatisering van administratieve processen. Zijn uitdaging? Met elke nieuwe productontwikkeling een maximale toegevoegde waarde voor de ondernemer creëren.]