Accon avm Controlepraktijk presenteert transparantieverslag 2017

Accon avm Controlepraktijk heeft het transparantieverslag 2017 gepubliceerd. Het afgelopen jaar is er door de accountantsorganisatie een belangrijk aantal veranderingen doorgevoerd om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Aanleiding hiertoe waren de uitkomsten van het AFM onderzoek in 2016 en eigen waarnemingen.

In het transparantieverslag staat omschreven welke stappen zijn gezet. 

Accon avm ziet het als haar taak om, samen met de beroepsgroep en collega OOB-kantoren, het vertrouwen in de sector te herstellen en de kwaliteit van de controles structureel te verbeteren. Kees van Dorp, bestuurslid Accon avm Controlepraktijk: ‘Cultuurverandering gaat niet over een nacht ijs. Wij willen verder kijken en ook in de toekomst kunnen voldoen aan (nieuwe) standaarden. Dat betekent onder meer dat we de komende jaren inzetten op een sterke verbetering van het (be)leven van de gewenste kwaliteit in gedrag en cultuur. Met het volste vertrouwen zetten we samen met onze betrokken mensen de volgende stappen om klaar te zijn voor de toekomst!’

Zelfsturende teams cruciaal voor verandering 
Een van de belangrijkste cultuurveranderingen binnen Accon avm is het bewust stimuleren om feedback te geven en te vragen. Vertrouwen in elkaar is daarbij cruciaal. Dit vormt de basis voor controleteams die zelfsturend en –corrigerend zijn in wijzigende omstandigheden, maar waarbij de kwaliteitsdoelstelling ongewijzigd blijft staan. “We signaleren dat het kwaliteitsbewustzijn sterk is toegenomen en de veranderbereidheid hoog is. Wij zijn ervan overtuigd dat de cultuurverandering een positief effect heeft op de kwaliteit van onze controles.”

Kwaliteit belonen
Om kwaliteitswaarborging te belonen, zijn er naast reguliere beloningen variabele individuele- en teambeloningen op basis van kwaliteit. Criteria die van belang zijn voor het toekennen van een variabele beloning zijn onder meer vakinhoudelijke publicaties en het aandragen van verbetervoorstellen gericht op de kwaliteit van onze dienstverlening.

Kwaliteit kun je meten
In 2017 heeft Accon avm 10 Key Audit Quality Indicators geformuleerd. Indicatoren die inzicht geven in kwaliteitsbepalende factoren. Voor 2018 en volgende jaren worden de resultaten van deze KAQI’s betrokken in de managementrapportage. Van Dorp: “Ons kwaliteitsbeheersingsstelsel is gebaseerd op een integrale aansturing van de controlecyclus vanuit de bestaande domeinen Kwaliteit & Compliance, HRM, Planning & Financiën en Markt & Maatschappij. Hoewel ieder domein op zich specifieke kennis vereist en optimaal moet worden beheerst, is het onze overtuiging dat ze niet los van elkaar kunnen worden aangestuurd. Juist de focus op de samenhang tussen deze domeinen en het combineren van de kennis en vaardigheden zijn de sleutel tot het bereiken van onze kwaliteitsdoelstellingen. Vanuit ieder domein toetsen we periodiek de werkelijkheid die wij confronteren met onze gekwantificeerde doelstellingen.”

Over Accon avm
Accon avm is opgericht in 1917 en als organisatie door de jaren heen uitgegroeid tot een full-service advies-en accountantsorganisatie actief in binnen- en buitenland. Accon avm is een stichting met circa 1.000 medewerkers en ruim 40 bezoeklocaties. Ondernemers krijgen ruimte voor ondernemen dankzij accountancy, agrarisch- en MKB bedrijfsadvies, belasting- en subsidieadvies, juridisch advies, personal finance, corporate finance en werkgeversservice. Volg ons ook op Facebook, Twitter en LinkedIn.

Gerelateerde artikelen