Abonnementsmodel steeds populairder
Uit de MKB Barometer blijkt dat het vertalen van diensten naar abonnementen lang niet altijd eenvoudig is. Het grootste deel van de omzet van zakelijke dienstverleners komt nog altijd uit nacalculatie (38%), maar abonnementen (16%) en in iets mindere mate strippenkaarten (11%) zijn duidelijk in opmars. Maar liefst 37% van de dienstverleners gebruikt al abonnementsmodellen of experimenteert ermee. De automatisering van, en inzichten in, de cashflow uit abonnementsvormen die zij bij hun klanten aanbieden, is dus relevanter dan ooit.
Exact Online biedt met de nieuwe release meer flexibiliteit in de administratie van abonnementen. Op die manier is het nu veel eenvoudiger om tussentijdse wijzigingen door te voeren, waardoor ook de eindgebruiker meer voordeel van de dienst geniet.
Joep Hoeks, Chief Product Officer van Exact: “Abonnementen maken omzet voorspelbaar en geven ondernemers meer flexibiliteit. Gedurende de looptijd van een abonnement kan er veel veranderen. Zo wil een klant misschien zijn of haar abonnement uitbreiden of tijdelijk stopzetten. Om zulke tussentijdse wijzigingen makkelijker door te voeren, zijn er flink wat verbeteringen doorgevoerd in abonnementenbeheer. Dit biedt ondernemers meer houvast in deze onzekere tijden waarin de cashflow en omzet sterk kunnen fluctueren. Op basis van slimme algoritmen en betaalgedrag van een debiteur, kan Exact ook de verwachte betaaldatum voorspellen. Met de Exact Spring’21 Release geven we ondernemers meer inzicht in hun cashflow en omzet en maken we het stroomlijnen van terugkerende facturatie van abonnementen en lidmaatschappen mogelijk. Dit is een flinke stap voorwaarts in onze missie om data vóór je te laten werken en te voorzien in de behoefte naar inzicht.”
Het MKB Barometer-onderzoek wordt elke twee jaar uitgevoerd door Pb7, een onafhankelijk IT-onderzoeksbureay. Eind 2020 zijn 1.030 bedrijven in België en Nederland ondervraagd via een web survey.