ABN AMRO toch niet naar rechter om miljoenenclaim rentes
Dat laat Stef Smit van de Consumentenbond weten.
ABN AMRO stapt op dit moment toch niet naar de rechter over een mogelijke miljoenenclaim tegen de bank vanwege 'woekerrentes' op consumentenkredieten, vertelde Stef Smit van de Consumentenbond zaterdag in het tv-programma Kassa. Volgens Smit, directeur van Consumentenbond Claimservice, is de bank bereid dat plan op te schorten zolang beide partijen met elkaar in gesprek zijn. Bij Claimservice hebben zich inmiddels 12.000 mensen gemeld die zeggen gedupeerd te zijn, door ABN AMRO of door een andere bank.
Uitspraak Kifid
Vorige maand leed ABN AMRO een nederlaag over de kwestie bij klachteninstituut Kifid. Die oordeelde dat het financiële concern te veel in rekening gebrachte rente aan een consument met een flexibel krediet moet terugbetalen. Want klanten mogen volgens de uitspraak verwachten dat ze minder rente hoeven te betalen als de rentes op de financiële markten omlaag gaan, tenzij de bank vooraf iets anders heeft vermeld.
Eerst verkennend gesprek
Na de uitspraak van Kifid zegde ABN AMRO weliswaar toe met de Consumentenbond te gaan praten, maar zei ook naar de rechter te stappen, omdat de bank het er niet mee eens is. Dat voornemen is nu dus van tafel, stelt Smit. Hij zegt dat een eerste verkennend gesprek tussen beide partijen heeft plaatsgevonden. De Consumentenbond schatte eerder dat ABN AMRO 80.000 van de kredieten heeft verstrekt. Begin april leden ook Santander en Vesting Finance een nederlaag bij het Kifid over 'woekerrentes'.