Aandeel contante betalingen aan de kassa daalt naar 45%

In 2016 hebben consumenten 45% van hun aankopen bij winkels, benzinestations, horeca en andere gelegenheden betaald met contant geld. Daarmee is het gebruik van contant geld net als in de twee voorgaande jaren aanzienlijk gedaald.

Sinds 2015 betalen consumenten meer aankopen met de pinpas dan met contant geld. Inmiddels wordt 54,5% van alle betalingen gepind. Het aandeel creditcardbetalingen is al enkele jaren stabiel met 0,5%. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank naar het gebruik van contant geld en de pinpas in Nederland in 2016.

Minder contante betalingen

Tussen 2015 en 2016 is het aantal contante betalingen van consumenten aan de kassa gedaald van 3,19 miljard naar 2,95 miljard. De totale waarde hiervan nam af van 40 miljard naar 38 miljard euro. Consumenten rekenen hun aankopen steeds vaker af met de pinpas. Het aantal pinbetalingen is gestegen van 3,23 miljard naar 3,57 miljard betalingen. De totale waarde ervan nam toe van 93 miljard naar 97 miljard euro. Consumenten kiezen steeds vaker voor contactloos betalen met hun pinpas of hun mobiele telefoon. De opkomst van contactloos betalen is medebepalend voor een blijvende groei van pin.

Inhaalslag pin onder tieners

Gemiddeld genomen rekenen consumenten hun aankopen vaker af met de pinpas dan contant, toch geldt dit niet voor alle bevolkingsgroepen. Tieners (12-18 jaar), 65-plussers en laagopgeleiden betalen veelal contant. Tieners zijn, ten opzichte van vorig jaar, wel vaker gaan pinnen. Zij laten de grootste groei zien ( 7 procentpunten), samen met jongvolwassenen (19-24 jaar) die de meest fervente pinners zijn. Lieten ouderen en laagopgeleiden vorig jaar nog een sterke groei zien in het gebruik van de pinpas, dit jaar is deze bij hen beperkt.

In alle branches neemt het aantal pinbetalingen toe ten opzichte van contante betalingen. De grootste verschuivingen zijn zichtbaar bij de automatenverkoop (8 procentpunten) en in de horeca (7 procentpunten). Ook de recreatie, cultuur en amusementssector en de straatverkoop, twee sectoren waar van oudsher veel contant wordt afgerekend, kennen in 2016 een sterke pingroei (6 procentpunten).

Consumenten betalen steeds vaker zoals zij willen

Consumenten betalen steeds vaker met het door hen gewenste betaalmiddel. Dit geldt zowel voor mensen die contant willen betalen als voor degenen met een voorkeur voor pin. Consumenten die contant betaalden, terwijl zij eigenlijk liever hadden gepind, doen dit omdat de pinpas niet wordt geaccepteerd of vanwege een niet-functionerende betaalautomaat. Dat zij nu minder drempels ervaren dan zes jaar geleden, komt doordat consumenten bij steeds meer gelegenheden kunnen pinnen en doordat het aantal storingen is gedaald. Degenen die hebben gepind, maar liever contant hadden afgerekend, geven aan dat zij geen of onvoldoende cash bij zich hebben of dat contante betalingen niet worden geaccepteerd.

Hoewel er inmiddels diverse gelegenheden zijn waar mensen alleen mogen pinnen, heeft dit niet geleid tot toegenomen hinder in het betalingsverkeer. Het aandeel mensen dat de voorkeur geeft aan contant maar niet op die manier kan afrekenen is sinds 2012 stabiel gebleven. 

Gerelateerde artikelen