90% van verzekeraars vreest concurrentie door Fintech-startups
En bijna de helft denkt dat binnen vijf jaar tot 20% van hun omzet afgesnoept wordt door ‘standalone’ FinTech ondernemingen.
De wereldwijde investeringen in ‘InsurTech’ start-ups groeiden de afgelopen drie jaar met 500% , waarmee het totale in de sector geïnvesteerde vermogen sinds 2010 ongeveer $3,5 miljard beloopt.
Ruim twee derde van de verzekeringsbedrijven ( 68%) zegt tegenover PwC dat zij concrete stappen hebben gezet om de kansen geboden door Fintech te exploreren en gebruiken, dan wel om de bedreigingen die de technologie meebrengt het hoofd te bieden.
Twee belangrijke bewegingen vormen de achtergrond: klanten die gepersonaliseerde verzekeringsopties willen, en de noodzaak (en mogelijkheid) om de kosten te verlagen. In een vandaag verschenen rapport van PwC wordt het belang van Fintech voor de verzekeringssector uitgebreid geadstrueerd. ‘Opportunities await: How InsurTech is reshaping insurance’ benadrukt nog eens hoe belangrijk het is voor de sector om vooral creatief te zijn – anders gaan ze onherroepelijk marktaandeel verliezen aan de nieuwe spelers.
Deze start-ups blijken, niet gehinderd door logge legacy-systemen, op allerlei nieuwe manieren kostbare informatie te putten uit grote hoeveelheden data. PwC ondervroeg het management van 79 verzekeraars wereldwijd om een idee te krijgen hoe de traditionele spelers reageren op de uitdagingen door de nieuwkomers.
Het blijkt vooral van belang om de klant een zelfde gemak en snelheid te bieden als deze ook in andere transacties en contacten ervaart. Eén standaardpolis voldoet al lang niet meer; anderzijds ligt er inde bergen data van de verzekeraars een schat aan informatie verborgen, en te wachten op creatieve exploitatie.
Volgens PwC moeten de verzekeraars vier vier stappen zetten om optimaal gebruik te maken van de nieuwe techniek:
– Gegevens analyseren
– Strategische partnerships sluiten
– Investeren in start-ups
– En nieuwe diensten en producten ontwikkelen.
Dalende marges ( 73%) en verlies van marktaandeel (69%) worden als de belangrijkste bedreigingen gezien. Daar staan de mogelijkheden van kostenbesparing en differentiatie, geboden door Fintech, tegenover. Voor de nieuwe spelers is vooral de ICT-security een belangrijk issue, naast “de managementcultuur van de traditionele spelers – zowel voor henzelf als in de samenwerking met ons.”