5 do’s en don’ts bij vernieuwing accountantfirma’s
Do’s (wat werkt)
Accountants die succesvol zijn in vernieuwing:
1) begrijpen de doelen van hun klanten.
Succesvolle accountants hebben een grondig begrip van wat hun cliënten proberen te bereiken. Deze kennis vergaren ze door periodiek met klanten af te spreken, hun doelen te achterhalen, deze te documenteren en er hun dienstverlening op af te stemmen.
2) gaan volledig voor automatisering.
In Finland bestaat er nu technologie die menselijke handelingen met 80 procent reduceert. Dat betekent 80 procent minder mensen óf 80 procent meer capaciteit. Deze capaciteit kun je vrijmaken om écht waarde te creëren voor klanten.
[avg-advertorial slug=”kom-naar-de-accountancy-expo-op-18-juni-2019″]
3) maken mensen vrij.
Veel kantoren hebben nog een groot deel van hun mensen op administratie zitten. Succesvolle kantoren hebben tot wel 40 procent van hun mensen in klantcontact, dienstverlening, sales, marketing en management. Accountants moeten bezig zijn met het echte accounting-werk, niet met administratie. Bij veel kantoren is dus een verschuiving nodig.
4) focussen zich op nichemarkten.
Wanneer je wilt groeien als kantoor is één van de beste kansen een enorme focus te leggen op een nichemarkt, een expert te worden in een industrie. De specialist heeft klanten immers knowhow en benchmark informatie te bieden, en gaat er dan ook met de nieuwe klanten vandoor. Bovendien is het makkelijker nieuwe klanten te vinden wanneer je weet op welk soort ondernemingen je gericht bent.
5) baseren prijsbeleid op toegevoegde waarde.
Het uurtarief is geen goede graadmeter van wat je als accountant levert. Wanneer je je klant geld bespaart of waarde toevoegt aan zijn/haar onderneming, dan bepaal je de prijs op grond van die toegevoegde waarde. Klant blij en jij blij.
Don’ts (wat niet werkt)
Accountants die niet slagen:
1). zijn koppig.
Technologie verandert de wereld, het vakgebied, informatieoverdracht, de kennis van de klant, de relatie met de klant. Verander jij mee? Het tempo van verandering gaat alleen maar verder versnellen. Geloven dat de strategie die je tot dusver succes heeft gebracht je nog verder gaat brengen, is een valse aanname.
2) prijzen diensten op de oude manier.
Op uur gebaseerde tarieven waarderen niet je kennis en ervaring. Het is zelfs een onethische manier van pricing; het stimuleert je om langzaam te werken! Je verkoopt niet je tijd, je verkoopt wat je weet. Wees zeer transparant over je tarieven, en als de klant akkoord is ga je altijd voor optimale efficiency.
3) houden een mentaliteit van schaarste.
Je verliest een klant, een medewerker stapt op… Met een mentaliteit van schaarste zal dit je enorm dwarszitten, terwijl wanneer je denkt in overvloed, je je zult realiseren dat er overal in de wereld nieuwe klanten en medewerkers te vinden zijn. Het begint allemaal met de juiste grondhouding.
4) nemen genoegen met middelmatige mensen
De lakmoesproef van je mensen gaat als volgt; zou je ze enthousiast weer opnieuw in dienst nemen? Zo niet, heb je te maken met een middelmatige medewerker of erger. Waarom accepteer je dit? Waarschijnlijk vanwege punt 3. Er zijn duizende goede professionals in de markt. Het is aan jouw marketing en recruitment proces om ze aan je te binden. Zeg nooit; ‘we kunnen geen mensen vinden’, wanneer je niet alle marketing-technieken hebt geprobeerd.
5) focussen op projecten die niet bijdragen aan hun succes.
Als je een geweldig bedrijf hebt, zou je moeten groeien. De juiste cijfers zouden moeten groeien. Wanneer dit niet gebeurt, zul je moeten kijken naar welke projecten en activiteiten bijdragen aan de juiste cijfers en daar de focus op leggen. De rest automatiseer je slim of stop je mee. Zo simpel is het.
[avg-advertorial slug=”kom-naar-de-accountancy-expo-op-18-juni-2019″]