3 tips om meer uit salarisdienstverlening te halen
Uit onderzoek blijkt dat 75 procent van de accountants slechts voor de helft van hun klanten de salarisadministratie verzorgt. Daarnaast kwam naar voren dat louter 12 procent van de accountants de loonverwerking voor driekwart of meer van hun klanten verzorgt. In lijn met deze cijfers, geeft driekwart van de respondenten dan ook aan salarisverwerking minder belangrijk te vinden ten opzichte van andere diensten voor klanten.
Deze bevindingen kwamen naar voren uit een survey van softwarebedrijf Exact onder 700 accountants. Ruim de helft van de ondervraagden geeft aan niet van plan te zijn om de omzet uit salarisverwerking te vergroten. Van de kantoren die geen loonverwerking aanbieden zegt 62 procent dit ook in de toekomst niet te gaan doen. De grootste belemmering vormt het gebrek aan expertise, waardoor inhuur van externe experts noodzakelijk is. Er blijft in deze constructie mogelijk te weinig marge over waardoor een groot deel van de accountants zich afvraagt of payrollverwerking wel rendabel genoeg is om als dienst aan de klant te leveren.
De uitkomst komt voor Vera Lenaerts, sales consultant online payroll bij Exact, niet als een grote verrassing. Ze spreekt regelmatig partners van accountantskantoren die aangeven geen geld te verdienen met salarisadministratie. Vera: "Als ik vraag waarom een deel dit dan toch in het servicepakket opneemt, krijg ik vaak als antwoord: ‘Het is een extra service richting de klant.’ Deze reactie suggereert dat klantvriendelijkheid en rendement niet samengaan. Dat klopt niet.” Daarom geeft Vera drie tips waarmee een accountant wel degelijk op een winstgevende én klantgerichte manier zelf salaris kan administreren.
1. Categoriseer klanten
Gaat het om cao- of uurloners of de verloning van directeur-grootaandeelhouders? En hoe zit het met variabele mutaties? De antwoorden op dit soort vragen bepalen grotendeels de tijd die je per klant kwijt bent. Daarom is het belangrijk om klanten te categoriseren en te bepalen hoe lang de salarisadministratie per klant duurt. Daardoor kun je eerlijke tarieven vaststellen. Bovendien ontdek je op deze manier waar je een efficiencyslag kunt maken omdat direct duidelijk wordt welke verloningen weinig tijd kosten en welke veel.
2. Laat klanten via dezelfde digitale werkwijze mutaties aanleveren
Je voorkomt uitzoekwerk en fouten wanneer klanten mutaties aanleveren via een (beveiligd) digitaal portaal in plaats van per e-mail, WhatsApp, Excel of op papier. Een accountant hoeft zich op deze manier immers alleen bezig te houden met uitzonderingen en controles. Intussen worden klanten niet opgezadeld met extra werk; ze moeten enkel handigheid krijgen in de nieuwe werkwijze. Willen klanten de loonaangiften goedkeuren voordat je ze definitief maakt? Dit kan bijvoorbeeld via een beveiligde app waarin alle informatie overzichtelijk bij elkaar staat, zodat de klant direct kan controleren of uren goed zijn verwerkt.
3. Geef personeel inzicht via een app
Niet alleen de klant maar ook zijn medewerkers kunnen profiteren van een salarisapp op de telefoon. Je kunt via een app eenvoudig de loonstroken na verwerking digitaal naar het personeel sturen. Bovendien vinden medewerkers via de mobiele telefoon een overzicht van alle loonstroken, jaaropgaven en vakantiedagen. Ook kunnen ze er verlofaanvragen en overwerk registreren. Dit maakt dat de app niet alleen klantvriendelijk is, maar ook enorm tijdbesparend voor salarisverwerkers.