28 procent ondernemers vindt dat bedrijf te weinig aandacht besteedt aan MVO

Ruim een kwart van de Nederlandse ondernemers vindt dat het eigen bedrijf onvoldoende doet aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Dit blijkt uit onderzoek onderzoek van Scaleup Impact onder 522 Nederlandse ondernemers.

Verder lijkt MVO steeds meer impact te hebben op de bedrijfsvoering. Zo denkt negentien procent van de respondenten zelfs dat bedrijven zonder maatschappelijke doelstellingen over vijf jaar niet meer bestaan. “Steeds meer ondernemers zijn ervan overtuigd dat maatschappelijk verantwoord ondernemen niet langer een vrijblijvende keuze is”, zegt Pieter van Osch, ondernemerscoach en directeur van Scaleup Impact, een organisatie die bedrijven begeleidt die maatschappelijke doelen nastreven met duurzame impact programma's. “Sterker nog, we zien dat steeds meer bedrijven verder willen gaan dan maatschappelijk verantwoord ondernemen en over gaan op actief duurzaam ondernemen. Daarmee dragen ze bij aan het beschermen van de aarde, het behouden van natuurlijke grondstoffen en het voorkomen van verspilling en vervuiling. Dat is hard nodig, want de  uitdagingen waar wij als mensheid op dit moment voor staan zijn simpelweg te groot zijn om zichzelf op te lossen."

De MVO-doelen dienen niet alleen een commercieel doel, maar ook HR-belangen. Zo zegt maar liefst 48 procent van de ondervraagden dat hun maatschappelijke doelen helpen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Van Osch: “Mensen willen vandaag de dag echt het verschil maken binnen bedrijven. Dit draagt bij aan hun intrinsieke motivatie en verantwoordelijkheidsgevoel. Op het moment dat de missie en de cultuur van het bedrijf ook nog eens overeenkomen met de maatschappelijke interesses van de werknemer, heeft een werkgever goud in handen.” 

Uit het onderzoek blijkt ook dat 69 procent van de ondervraagden vindt dat de overheid de bedrijven van morgen, dat wil zeggen de bedrijven met een maatschappelijke verantwoorde insteek, beter moet ondersteunen. Ondanks het toenemende bewustzijn dat bedrijven hun verantwoordelijkheid moeten pakken, geeft bijna de helft van de respondenten aan dat het verdienen van geld binnen bedrijven belangrijker is dan het behalen van maatschappelijk verantwoorde doelen. Van Osch: ”Het is jammer om te zien dat er nog steeds veel bedrijven zijn die niet doorhebben dat de wereld verbeteren en geld verdienen hand in hand kunnen gaan. De opkomende betekeniseconomie biedt enorme kansen als het gaat om financiële groei én het creëren van maatschappelijke impact.”

Meer informatie: https://www.scaleupimpact.com/mvo-vs-duurzaam-ondernemen