216 lanceert nieuw adviesmodel
Dit meldt de financiële diensverlener, die in 2015 ontstond uit de mkb-tak van KPMG, vandaag in een persbericht. Volgens 2016 verandert de accountantswereld door digitalisering en door veranderende klantbehoeften. “Digitalisering biedt de branche grote kansen, maar ook bedreigingen. Ondernemers verwachten meer van hun accountant dan cijfers die alleen maar terugkijken. Ze verwachten proactief advies over hun financiële zaken, zowel zakelijk als privé, van een adviseur die meedenkt. Veel accountancybedrijven zeggen dat het anders moet, maar 216 is de eerste die het écht heel anders doet,” aldus 216.
‘Traditionele accountancy sterft uit’
Marcel Bisschops, Voorzitter van het dagelijks bestuur van 216: “De traditionele accountancy sterft uit en wij staan klaar om dat proces te versnellen. Wij denken dat ondernemers beter verdienen dan zij nu vaak krijgen van hun accountant. Wij vinden het belachelijk dat ondernemers moeten betalen voor een overzicht van hun eigen cijfers. Dat kan en moet anders, slimmer en goedkoper. Wij automatiseren waar dat kan. Daardoor ontstaat real-time inzicht en kunnen de adviseurs van 216 de ondernemer helpen met wat er àchter de cijfers schuilgaat. Dat kan, omdat er geen tijd meer wordt verspild aan nodeloos verzamelen en inkloppen van gegevens.”
Nieuw adviesmodel
Bisschops vervolgt: “Ons nieuwe adviesmodel is heel eenvoudig. Wij nemen de hele administratie van de ondernemer uit handen. Samen met de ondernemer brengen wij de gewenste situatie in kaart. Zowel zakelijk als privé. Wij noemen dat ‘Totaal in Balans’. Daarin ziet hij welke acties hij op de korte én de lange termijn moet nemen om zijn ambities waar te maken. Daarnaast bieden we hem de belastingaangiften, jaarrekening én de salarisstroken gratis aan. Wij vragen alleen een vergoeding voor de real-time monitoring, het totaalplan en het advies dat volgt uit die cijfers. Wil hij actie ondernemen op (onderdelen uit) het plan, dan helpen we hem met een of meer aanvullende diensten. Denk daarbij aan persoonlijke en zakelijke financiële planning, personeel, innovatie of internationaal ondernemen. Ook voor deze aanvullende diensten geven we vooraf een heldere prijs. Zo weet de ondernemer waar hij aan toe is. Uurtje-factuurtje behoort bij ons echt tot het verleden.”
‘Slim automatiseren biedt ruimte voor echte aandacht’
MKB-ondernemers zien hun accountant vaak als belangrijke adviseur. “Maar in de praktijk is die adviseur vooral bezig met het produceren van overzichten van cijfers uit het verleden,” zo stelt 2016. “En ondernemers zitten met heel andere vragen: hoe kan hij zorgen dat hij eerder met pensioen kan gaan? Heeft hij nu dringend geld nodig? Wat is voor hem de beste tijd om te scheiden? Zoekt hij een opvolger voor zijn onderneming? Heeft hij een conflict met een werknemer? Hoe zorgt hij ervoor dat zijn kinderen kunnen studeren? Kan hij exporteren naar het buitenland? Maakt hij gebruik van alle subsidiemogelijkheden? Door slim te automatiseren, kan 216 de ondernemer helpen met real-time alerts, analyses en vooruitkijken in plaats van achterom.”
Bisschops: “De stap die wij nu zetten is een revolutie voor de traditionele accountancy. Ook voor ons is dit een ontdekkingsreis, maar wij zijn ervan overtuigd dat het anders kan en moet in onze sector. Vanaf vandaag zullen wij daarom nieuwe en later ook bestaande klanten gaan bedienen volgens onze nieuwe aanpak. Deze nieuwe aanpak kost klanten gegarandeerd minder dan zij tot nu toe betaalden voor traditionele accountantsdiensten en zij krijgen er ook nog veel meer bij.”