19 big tech-bedrijven onder scherpe EU-wetgeving

Big tech moet bedrijfsmodel aanpassen.

Eurocommissaris Thierry Breton (Interne Markt) heeft de namen bekendgemaakt van zeventien hele grote onlineplatforms en twee zoekmachines die onder de nieuwe Europese wetgeving voor digitale diensten gaan vallen. Big tech-bedrijven als Amazon, Apple, Google, TikTok, Twitter en Wikipedia moeten binnen vier maanden aan de regels van de Europese Digital Services Act (DSA) voldoen en daardoor deels hun bedrijfsmodel aanpassen.

De negentien die zijn geselecteerd door de Europese Commissie tellen maandelijks minstens 45 miljoen actieve gebruikers. Bij de zoekmachines gaat het om Bing en Google Search.

De DSA-verordening moet volwassen internetgebruikers maar vooral ook minderjarigen beter beschermen tegen schadelijke content, reclame en privacyschendingen. De wetgeving maakt het gemakkelijker om bedrijven aan te pakken die kinderporno, opruiend en hatelijk materiaal of desinformatie laten woekeren. Het toezicht wordt scherper en het wordt moeilijker straf te ontlopen. De negentien grote internetbedrijven moeten gebruikers ook meer keuze en betere informatie geven.

Het gaat verder om Alibaba AliExpress, Booking.com, Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, YouTube en Zalando. Bij Google gaat het om Google Play, Google Maps en Google Shopping.

Platforms die zich niet aan de Europese regelgeving houden over bijvoorbeeld schadelijke content kunnen gestraft worden met boetes tot 6 procent van de wereldwijde omzet, dreigt de commissie.