Nationale Accountancy Awards: Harry Marissen van Harrier accountancy-advies realiseert met heldere KPI’s de realisatie van ondernemersambities

Harrier accountancy-advies zet in de dienstverlening de realisatie van ondernemersambities centraal. “Die ambities zijn zelden puur financieel en daarom is het traditionele domein van de accountant voor dit concept niet toereikend. De adviseur moet zich verdiepen in de business van zijn klant”, vertelt eigenaar Harry Marissen. Hiervoor gebruikt het adviesbureau ForecastXL een nieuwe innovatieve IT-tool. “Samen met de klant stellen we vast welke aspecten bepalend zijn voor de realisatie van de ambities. Deze vertalen we in KPI’s die op drie niveaus worden ingezet: realisatie, forecast en ambitie. We sparren zeer frequent met de klant over de afwijkingen tussen de forecast en de realisatie. Deze gezamenlijke gap-analyses en de daarop ondernomen acties leiden aantoonbaar tot verbetering van de bedrijfsvoering van onze klanten.”
 
Kunt u een voorbeeld noemen van een klant waarvoor u recent een innovatief project heeft gedaan?
Harry Marissen: “We passen dit in principe bij alle klanten toe die heel gericht hun bedrijfsvoering willen optimaliseren. Een goed voorbeeld is een verhuisbedrijf dat zowel actief is in de particuliere als de zakelijke markt in het noorden van Nederland.” 
 
Welk project was dit?
“De jonge eigenaren van het bedrijf zijn ambitieuze ondernemers die een hoge klanttevredenheid zien als sleutel voor groei. De ambitie is om over vijf jaar een nieuwe, meer centraal gelegen, bedrijfslocatie te kunnen betrekken. Hiervoor is een jaarlijkse omzetgroei van 10 procent noodzakelijk. Voor de particuliere markt is de zichtbaarheid op internet belangrijk. Voor de zakelijke markt geldt actief relatiebeheer als succesbepalend. Op basis van deze analyse hebben we een aantal KPI’s vastgesteld, zoals een percentage leadconversie met Google Ads, een percentage contactmomenten met zakelijke relaties, een bepaalde klanttevredenheidsscore, een bepaalde omzetontwikkeling, transportkosten in een percentage van de omzet, en personeelskosten in een percentage van de omzet.”
 
 
 Wat was het resultaat voor de klant?
“Het belangrijkste resultaat is de sterk toegenomen focus op die zaken die er toe doen. Is onze ambitie haalbaar, of moeten we deze bijstellen? Kloppen onze aannames? Welke onderdelen moeten we verbeteren, hoe kunnen we dit realiseren en borgen? Zo is voor het inplannen en bewaken van contactmomenten met de zakelijke relaties een procedure aangescherpt, waarbij de follow up van gemaakte afspraken door de backoffice wordt opgepakt. Dat heeft inmiddels aantoonbaar tot meer opdrachten geleid.” 
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
De genomineerden voor de ‘Nationale Accountancy Awards 2015′ zijn accountants die slimmer werken, minder kosten in rekening brengen en beter adviseren. Die gebruik maken van de meest innovatieve technologie. Bent u zo’n accountantskantoor dat in aanmerking komt voor de Nationale Accountancy Awards? Meld u voor 1 maart 2015 hier aan. Bel of mail Alex van Groningen (avangroningen@alexvangroningen.nl) / 06 50 643 283 voor meer informatie.
___________________________________________________________________________________________________    
 
Welke dienst(en) biedt u vandaag die u twee jaar geleden niet bood en wat zijn de concrete resultaten hiervan? 
“Het belangrijkste voorbeeld is de toepassing van ForecastXL. In het verleden werkten wij met tussentijdse rapportages en dashboards, maar dit bleek te statisch. Met onze huidige aanpak hebben we veel meer contact en passen we op basis van onze gezamenlijke analyse de forecast aan en evalueren we het effect van de ondernomen acties. Daardoor zijn wij partner geworden in het realiseren van de ambities van onze klanten.”
Hoe maakt uw kantoor gebruik van ICT in de dienstverlening?
“Alle uitwisselingen met externen vinden plaats middels SBR na accordering door de klant via ons klantenportaal. We streven naar hergebruik van geautomatiseerd en gecontroleerde data en door toepassing van een master taxonomie, van waaruit alle rapportages, inclusief de jaarrekening, worden gegenereerd. Vanzelfsprekend werken wij met onder meer scan&herken en bankkoppelen, dat doen we al jaren.”
Gerelateerde artikelen