Nationale Accountancy Awards: Bentacera zet in op volledige ontzorging van ondernemer

De laatste jaren lanceerde Bentacera tal van nieuwe diensten. Het accountancykantoor met zes vestigingen in Friesland ging sessies organiseren om ondernemers te helpen met lastige thema’s, maar zocht ook extra klantwaarde in verregaande automatisering van de boekhouding. De resultaten zijn veelbelovend. “Het aandeel van nieuwe diensten in onze omzet stijgt”, zegt algemeen directeur Gooitzen Boonstra

Kunt u een voorbeeld geven van een klant waarvoor u een innovatief project bent gestart?
“Wij leven in een wereld boordevol kansen. Geregeld vliegt er eentje voorbij. Deze kansen herkennen, pakken en benutten is essentieel voor succesvol ondernemerschap. Onze klanten zijn echter uniek. Wij zorgen voor alles. Vaste periodieke informatievoorziening, frequente contactmomenten, specialisten die op afroep beschikbaar zijn en uiteraard jaarrekeningen, aangiften en salarisverwerking. Maar het gaat ook om maatwerk en daar zien wij volop ruimte voor nieuwe diensten.”
Welk project was dit?
“Wij organiseren cm3-KANS®-sessies om ondernemers vooruit te helpen, van elkaar te leren, te informeren en te inspireren. Ons doel daarbij is dat ondernemers hun eigen, maar ook de bedrijven van andere ondernemers succesvoller maken.” Het cm3-KANS®-concept is eigendom van iDoDareDream Company. De sessies worden dan ook samen met de mede-oprichter van dit bedrijf, Peter Scherjon, gegeven.
De genomineerden voor de ‘Nationale Accountancy Awards 2015′ zijn accountants die slimmer werken, minder kosten in rekening brengen en beter adviseren. Die gebruik maken van de meest innovatieve technologie. Bent u zo’n accountantskantoor dat in aanmerking komt voor de Nationale Accountancy Awards? Meld u voor 1 maart 2015 hier aan. Bel of mail Alex van Groningen (avangroningen@alexvangroningen.nl) / 06 50 643 283 voor meer informatie.

Wat was het resultaat voor de klant?
Wij krijgen enthousiaste reacties terug van de deelnemers over de cm3-KANS®-sessies. Het geeft hen de gelegenheid tijd te maken voor zichzelf en stil te staan bij de vraag waar hun ambities liggen. ‘Na deze sessie weet ik wat me te doen staat: keuzes maken, concentreren op waar ik echt goed in ben’, kregen we bijvoorbeeld van een deelnemer te horen. Het is voor de hand liggend, maar zij ervaren het als zeer waardevol om hun zorgen en te maken keuzes met collega-ondernemers te delen.”
Welke dienst(en) biedt u vandaag die u twee jaar geleden niet bood en wat zijn de concrete resultaten hiervan? 

“Wij hebben tal van nieuwe diensten. De cm3-KANS®-sessies zijn daarvan een voorbeeld, maar ook helpen wij klanten verder met financieringen, adviseren wij op het gebied van pensioenregelingen en bieden wij verzuimbegeleiding aan met een eigen casemanager. Een digitaal pensioendasboard, verschillende cloud-applicaties die 24/7 bereikbaar zijn en een ondernemerskompas om verbeterpunten in een organisatie in een oogopslag in beeld te krijgen maken ook deel uit van onze dienstverlening. En dan zijn er nog de themabijeenkomsten die we voor klanten organiseren, bijvoorbeeld over financiering, procesoptimalisatie en bedrijfswaardering. De resultaten zijn veelbelovend. Klanten waarderen het full-service concept en het gemak dat het hen geeft. Het aandeel van deze nieuwe diensten qua omzet stijgt.”

Hoe maakt uw kantoor gebruik van ICT in de dienstverlening?
“Onze automatiseringsgraad is hoog, zo bieden we mogelijkheden aan dat de boekhouding volledig geautomatiseerd wordt zonder handmatige boekingen. Van het inscannen van facturen, verzorgen van betalingsvoorstellen, debiteurenbeheer, projectadministratie en archivering tot managementrapportages: alles is gekoppeld. Door de verregaande automatisering zien wij onze rol steeds meer al de logistieke regisseur van informatie bij onze klanten. Wij verzorgen implementatietrajecten voor ERP-applicaties in combinatie met standaard online boekhoudprogramma’s vanuit de filosofie van procesoptimalisatie; het ‘lean & mean’ maken van processen om te komen tot betrouwbare en bruikbare informatie. Daarmee maken wij tijd bij onze klanten, zodat zij zich kunnen richten op waar ze echt goed in zijn: ondernemen!”
Gerelateerde artikelen