Nationale Accountancy Awards: Dirk-Jan de Jeu (MKBTR) helpt ondernemingen om de droom weer terug te vinden en deze te realiseren

MKBTR bestaat twee jaar en is zonder bijdrage van investeerders gegroeid tot een samenwerkingsverband van acht professionals met verschillende achtergronden. “Wij werken samen tegen de voor de ondernemer betaalbare uurtarieven”, zo stelt oprichter Dirk-Jan de Jeu. “MKBTR is een filosofie waarin integrale zorg voor ondernemers in het mkb eenvoudig, betaalbaar en effectief wordt gemaakt. Dat beperkt zich niet tot het financiële advies, maar juist tot het advies om de droom van de onderneming weer terug te vinden en hulp te bieden bij het realiseren daarvan.”
Kunt u een voorbeeld geven van een klant waarvoor u een innovatief project bent gestart?
De Jeu: “Recent zijn wij bezig geweest met een project voor een constructiebedrijf. Kort voor het uitbreken van de crisis zwaar was geïnvesteerd in een nieuw bedrijfspand en het personeelsbestand was de laatste jaren sterk vergrijsd. De vorige accountant heeft een besparing geadviseerd op het uitvoerend personeel. De volumeproductie was de laatste jaren gestegen, echter tegen een lagere prijs. Het advies betekent dat meer werk moet worden verricht door minder mensen en de hoge overheadkosten door nog minder productiepersoneel moet worden terugverdiend. Wij hebben dit bedrijf geadviseerd meer stappen te ondernemen om echt het gewenst effect te bereiken. Door snoeien alleen verandert er in essentie niets; van afvallen alleen wordt iemand niet fitter.” 

Welk project was dit?
“Het advies van de accountant was een typisch voorbeeld van een traditionele vorm van eenzijdig advies. Kosten besparen, maar geen integrale oplossing en praktische hulp om de bedrijfsconditie te verbeteren. Er is méér nodig: de intrinsieke motivatie om fit te worden moet bij het hele bedrijf boven worden gehaald (visie). Daarna dienen de processen te worden geanalyseerd en worden verbeterd (organisatieadvies). Dit proces moet professioneel vanuit verschillende perspectieven en dus integraal worden begeleid en gemonitord (rapportage). Wanneer er nog subsidiemogelijkheden zijn dan moeten die optimaal worden benut en met dwingende wet- en regelgeving moet rekening worden gehouden (compliance). MKBTR heeft door inzet van een bedrijfskundige (LEAN expert), afgestudeerd registeraccountant en personeelsmanager een traject geadviseerd wat de fitheid van het bedrijf moet gaan verbeteren. Dit project bestond uit vier onderdelen: versterken van de marktbenadering, optimaliseren van de processen, verbeteren van de informatievoorziening en analyseren en optimaliseren van de inzet medewerkers. 
De adviseurs van MKBTR zijn begonnen met intensieve gesprekken met de directeur over het waarom van de onderneming en hebben we de twee grootste knelpunten in de organisatie geformuleerd. Verder is een brainstormsessie gehouden met al het personeel en de directie. Er zijn meer dan 180 oorzaken genoemd die ten grondslag lagen aan de problematiek en deze zijn gebundeld in 14 oplossingsrichtingen.”
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
De genomineerden voor de ‘Nationale Accountancy Awards 2015′ zijn accountants die slimmer werken, minder kosten in rekening brengen en beter adviseren. Die gebruik maken van de meest innovatieve technologie. Bent u zo’n accountantskantoor dat in aanmerking komt voor de Nationale Accountancy Awards? Meld u voor 1 maart 2015 hier aan. Bel of mail Alex van Groningen (avangroningen@alexvangroningen.nl) / 06 50 643 283 voor meer informatie.
___________________________________________________________________________________________________    
 
Wat was het resultaat voor de klant?
“Het probleem van de directeur is met dit project omgezet in een uitdaging voor de gehele organisatie. Concreet heeft dit geleid in een kerngroep die maandelijks bij elkaar komt. Zij zullen onder begeleiding van MKBTR de oplossingsrichtingen gaan oppakken en de oorzaken ieder in zijn of haar team gaat implementeren. In een paar maanden tijd is er meer overleg, een positievere sfeer, ideeënbussen zijn opgehangen. Alle processen worden doorgenomen en verbeterpunten worden geïnventariseerd. Ondanks het vergrijsde personeelsbestand is er weer enthousiasme om topfit te worden, faalkosten te verminderen en resultaten te verbeteren.”
Welke dienst(en) biedt u vandaag die u twee jaar geleden niet bood en wat zijn de concrete resultaten hiervan?
“Wij bestaan nu twee jaar en onze integrale aanpak is vernieuwend in de bestaande markt. Ongeveer 40 nieuwe kleine en grote klanten hebben ons afgelopen maanden weten te vinden”
Hoe maakt uw kantoor gebruik van ICT in de dienstverlening?
“Wij maken op een van de meest creatieve manieren gebruik van de meest innovatieve software op het gebied van data-opslag, salarisverwerking, financiële administratie en adviesdossiers. Deze software en data is met elkaar gekoppeld en overal en altijd via apps op alle devices voor onze klanten en eigen organisatie volledig toegankelijk. MKBTR heeft door slim na te denken hiervoor nauwelijks investeringen hoeven doen, waardoor de klant wel de beschikking hierover heeft, zonder ervoor te hoeven betalen, ook niet via hogere uurtarieven.”
Gerelateerde artikelen