´Retail groeit ook in 2017 en 2018´

ABN AMRO verwacht dat de verkoopvolumes in de Retail-sector ook in 2017 en 2018 groeien. Toch bevinden winkeliers zich in een lastig klimaat met lage winstmarges.

Het veranderde consumentengedrag, de toegenomen transparantie en de vergrijzing maken de concurrentie scherper; ook tussen winkelgebieden. De leegstand daalde vorig jaar wél, onder meer door de verdere opkomst van horeca. Dit maakt menig winkelgebied sterker. Alleen al in de primaire (‘centrale’) winkelstraten binnen gemeenten zijn nu bijna een paar duizend horecagelegenheden meer dan begin 2010. ABN AMRO verwacht een verdere toename van horeca in de winkelstraten in 2017.

Economische herstel

Het economisch klimaat is voor de Retail-sector van groot belang. Het in 2014 ingezette economisch herstel resulteerde de laatste jaren dan ook in hogere verkopen voor winkeliers.

Voor 2017 en 2018 zijn de verwachtingen positief: de consument heeft meer te besteden en de werkloosheid daalt. Ook staat het consumentenvertrouwen momenteel rond het hoogste punt sinds de zomer van 2007. Dit leidt ook tot hogere uitgaven en winkeliers profiteren hiervan. Het aantal faillissementen in de sector daalde vorig jaar dan ook.

De bank gaat voor 2017 uit van een groei van 1,5% in verkoopvolume voor Retail, en voor 2018 van 1,3%. Dit biedt lucht: extra inkomsten dragen voor veel retailers direct bij aan de absolute winstgevendheid en de kasstromen.

Het groeitempo binnen Retail is echter kalm, vanwege bestaande uitdagingen. Zo kwamen vorig jaar 23% minder passanten in de winkelstraat dan in 2006.  De concurrentie is fors, zodat de winstmarges vorig jaar iets daalden. Ook vergrijst ons land: in 2040 zijn er 1,5 keer zoveel 65-plusser als nu. Zij bezoeken relatief weinig non-foodwinkels.

Verdere groei horeca in winkelstraat

Retailers, vastgoedeigenaren en overheden staan dus voor de uitdaging om een winkelgebied attractief te houden of te maken voor de consument. Horeca kan een belangrijke rol spelen in deze attractiviteit.

Horecagelegenheden vestigen zich soms in leegstaande winkelpanden. Mede daarom daalde de leegstand van verkooppunten van winkels vorig jaar van 7,5% naar 7,25% in ons land.

De toename van horeca in de winkelstraat is al langer gaande. Sinds begin 2010 zijn alleen al in de primaire (‘centrale’) winkelstraten van gemeenten bijna een paar duizend horecagelegenheden bijgekomen.

Zo was er een toename van 836 lunchrooms en bijna 900 restaurants in de winkelstraten. Ook zijn er meer ijssalons, pannenkoekenhuizen en fastfood-gelegenheden in de winkelstraat te vinden.

Gerelateerde artikelen