In 3 stappen naar een nieuwe collega in 2017

Waarvan krijgen accountants de blues, zo in januari van dit nieuwe jaar? ‘Blue Monday’, de meest deprimerende dag van het jaar, nadert met rasse schreden. Eén rode (of blauwe) draad viel wel te herkennen in de antwoorden die ik vaak krijg: ‘’Het vinden van nieuwe collega’s.’’ Nee, dat valt niet mee tegenwoordig. En ja, de blues zijn buiten de deur te houden. Bijvoorbeeld door de zoektocht naar de nieuwe collega gestructureerd en in drie stappen aan te pakken.

Stap 1: Formuleer een antwoord op de ‘Waarom zou ik …-vraag’

In een oude biermerkreclame leunt de kandidaat op de vraag waarom ze hem zouden moeten aannemen comfortabel achterover en pareert: ‘’Waarom niet?’’ De houding van die kandidaat kunnen kantoren zich helaas niet meer veroorloven. U heeft een beter verhaal nodig als u mensen weg wilt lokken bij de Big Four en bekendere kantoren. Gebruik die blauwe maandag dit jaar dus eens om een paar uur de benen op tafel te leggen en na te denken over het volgende: Wat maakt uw kantoor uniek om voor te werken? Wat is typisch voor de manier waarop collega’s met elkaar omgaan? Wat maakt de klanten waarvoor jullie werken zo leuk of anders?  

Stap 2: Maak een vacature zoals we die nog nooit gezien hebben

De belofte die u in stap 1 formuleert, verdient een creatieve verpakking. Traditioneel kiezen de meeste kantoren nog voor een vacaturetekst met opsomming van de taken en verantwoordelijkheden, eisen en arbeidsvoorwaarden. Daarmee valt u dus niet op. Probeer het eens anders. Een vacaturetekst mag best een beetje prikkelen. Schets een dag uit het leven van … , gebruik een pakkende metafoor en vooral: spreek die nieuwe collega direct aan. Tel voor de aardigheid maar eens de verhouding tussen ‘wij’, ‘kantoornaam’ en ‘u/jij’ in de eerste twee alinea’s van de laatste vacaturetekst. Nog een stapje verder gaan? Alfa Accountants gooide de vacaturetekst onlangs gewoon overboord en maakte een pitchfilmpje voor een nieuwe directievoorzitter.

Stap 3: Zorg dat iedereen die vacature onder ogen krijgt

Eerder schreef ik al dat de LinkedIn-fobie van accountants onterecht is. Dat filmpje voor een directievoorzitter bijvoorbeeld, kwam via LinkedIn op mijn radar. En onlangs hielp ik een MKB-kantoor aan een nieuwe collega doordat zij simpelweg een vacature deelden en ik dacht ‘Goh, werkt Pietje niet bij een accountantskantoor, toch eens vragen hoe goed hij daar nog zit … ‘ Had dat kantoor gedacht dat ze iets aan mij zouden hebben in hun zoektocht? Waarschijnlijk niet. Zorg dus dat die creatieve vacature of dat pitchfilmpje breed gedeeld wordt. Plaats het op LinkedIn, en creëer er het liefst nog wat tamtam om heen. Bouw de spanning op door een week vooraf al een ‘teaser’ te plaatsen. Wees vooral ook niet bang om klanten die u als ambassadeur ziet, te vragen de vacature te delen. Zij hebben ook baat bij een uitbreiding van uw team.

[Saskia Kerkhof werkt als adviseur en trainer bij Client Matters. Zij helpt onder meer accountantskantoren om hun geschreven en gesproken klantcommunicatie duidelijker en klantvriendelijker te maken. Daarnaast adviseren zij en haar vennoot namens Succes met je Sollicitatie werkgevers en werkzoekenden hoe ze zich onderscheiden op de arbeidsmarkt. Accountantskantoren vragen hen regelmatig advies over employer branding. Meer weten? Kijk op http://www.succesmetjesollicitatie.nl/.]