AFM: onafhankelijke deskundigen kijken naar derivatendossiers

‎Onafhankelijke deskundigen gaan zich nogmaals buigen over de manier waarop banken zijn omgegaan met klachten van mkb-klanten over rentederivaten. Dat staat in een brief van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) waarover minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem de Tweede Kamer dinsdag heeft ingelicht.

Banken verkochten in het verleden op grote schaal beleggingsproducten waarmee ondernemers zich indekten tegen een mogelijke stijging van de rente op hun kredieten. Daarbij bleef vaak onderbelicht dat zij juist risico liepen als de rente daalt. Toen die situatie zich voordeed, kwamen sommige bedrijven in financiële moeilijkheden.

Afgelopen december bleek dat banken gedupeerde klanten, ondanks herhaaldelijk aandringen door de AFM, nog onvoldoende compensatie hebben geboden. Daarom wil de toezichthouder nu externe experts naar de dossiers laten kijken. Dat gebeurt op uniforme wijze, op grond van vooraf gestelde, gedetailleerde richtlijnen.

Om die richtlijnen op te stellen heeft het ministerie van Financiën drie deskundigen aangesteld. Hoogleraar risicomanagement Theo Kocken en de juristen Rutger Schimmelpenninck en Ben Knüppe zullen daarbij samenwerken met de banken zelf. ABN AMRO, ING, Rabobank, Van Lanschot en SNS hebben aangegeven dat ze instemmen met deze aanpak. Ook bankenvereniging NVB reageerde positief.

Toch zijn niet alle banken aan boord. De AFM heeft ook nog Deutsche Bank op de korrel, maar die werkt vooralsnog niet mee aan de externe herbeoordeling. Desondanks valt het overgrote deel van de naar schatting ruim 17.000 dossiers onder de regeling, zei AFM-bestuurder Femke de Vries in een toelichting. Doel blijft om uiteindelijk alle banken mee te krijgen, voegde zij daar aan toe.

Ook als een klant al een schikking heeft getroffen met de bank, moet die langs de nieuw te bepalen meetlat worden gelegd. Daarnaast kunnen mogelijk dossiers worden heropend waarin de rechter al vonnis heeft gewezen. Dat is afhankelijk van de afspraken die de externe deskundigen met de banken maken. ‘Uitgangspunt is wel dat de klant er beter van wordt, niet slechter’, aldus De Vries.

 

 

(ANP)

Gerelateerde artikelen